Entre recitales y festivales

Sobre espacios de música en vivo en Córdoba durante la década de 1980

Authors

  • María Sol Bruno Centro de Investigaciones María Saleme de Burnichón. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba (CIFFyH- UNC) http://orcid.org/0000-0002-7557-8937

Keywords:

performance, music, youngs, Córdoba

Abstract

This article explores two spaces for the distribution of music in Cordoba in the 1980s. We take on in moments of “live” performance that occurred periodically in times and locations, which summoned many young university students. We analyze recitals and three festivals considered emblematic by the interlocutors: the festival of La Falda festival, the Córdoba Rock and the Chateau Rock. We explore the organization of spaces and moments of performance, trajectories of producers and managers, artists and publics. It is an empirical approach without previous academic antecedents.

References

Alabarces, Pablo (1993). Entre Gatos y violadores. El rock nacional en la cultura argentina. Buenos Aires, Colihue.

Bruno, María Sol, (2012). “Córdoba va”: Análisis de un mundo de “música popular urbana” en Córdoba durante la década de 1980. Trabajo Final de Licenciatura en Historia, Universidad Nacional de Córdoba.

Bruno, María Sol (2019). De “Aguas de la Cañada” a “Nada en la Cañada”. Análisis de un mundo de canción urbana en la Córdoba de 1980. Tesis de Doctorado en Ciencias Antropológicas. Universidad Nacional de Córdoba.

Becker, Howard (2008). Los mundos del arte. Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.

Becker, Howard (2014). Outsiders hacia una sociología de la desviación. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores.

Bennett, Andy, & Peterson, Richard (2004). Music scenes: Local, translocal and virtual. Nashville, Vanderbilt University Press.

Blázquez, Gustavo. (2002). El uso del espacio: Los modos de estar en el baile de cuartetos, en III Jornadas de encuentro interdisciplinario y de actualización teórico-metodológica, Centro de Investigación de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Córdoba.

Chaves, Mariana (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Una antropología de la juventud urbana. Buenos Aires, Espacio.

De Lauretis, Teresa (1989). Tecnologías del género en Technologies of gender. Essays on theory, film and fiction. Londres, Macmillan Press. pp. 1-30.

Díaz, Claudio (2005). Libro de viajes y extravíos: un recorrido por el rock argentino, 1965-1985. Córdoba, Narvaja.

Goffman, Erving (1970). “Sobre el trabajo de la cara” en Ritual de la interacción. Buenos Aires, Tiempo Contemporáneo. pp. 11–25.

González, Alejandra (2010). Biopolíticas “juveniles” en Argentina durante el Año Internacional de la Juventud (1985), en Congreso: El Bicentenario desde una mirada interdisciplinaria: Legados, conflictos y desafíos.

González, Alejandra (2014).” Las artes en la última dictadura argentina (1976-1983): Entre políticas culturales e intersticios de resistencia”. European Review of Artistic Studies, 5(2), pp. 60–84

Hall, Stuart, & Jefferson, Tony. (2010). Resistencia a través de rituales. Subculturas juveniles en la Gran Bretaña de la posguerra. La Plata, Observatorio de Jóvenes, Comunicación y Medios.

Hebdige, Dick. (2004). Subcultura: El significado del estilo. Barcelona, Paidós.

Hourcade, Eduardo, Godoy, Cristina., & Botalla, Horacio (1995). Luz y contraluz de una historia antropológica. Buenos Aires, Biblos.

Levi, Giavanni & Smith, Jean-Claude(1996). Historia de los jóvenes. De la Antigüedad a la Edad Moderna. Madrid, Taurus.

Pousa, Néstor. (2009). La Falda en tiempo de rock. Córdoba, Arkenia.

Pujol, Sergio (2005). Rock y dictadura: crónica de una generación (1976-1983). Argentina, Emecé.

Pujol, Sergio (2011). Historia del baile: de la milonga a la disco. Buenos Aires, Gourmet Musical.

Quiroga, Horacio (2004). El tiempo del “Proceso”. Rosario, Fundación Ross.

Sánchez Trolliet, Ana. (2018). “En los parques: espacio público y cultura rock durante el tránsito de la dictadura a la democracia en Buenos Aires”. Estudios del Hábitat. 16 (1) pp. 1- 16

Schechner, Richard (2000). Performance: Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires, Libros del Rojas.

Straw, Will. (1972). “Communities and scenes in popular music” en Gelder, Ken; Thornton, Sarah (ed.): The subcultures reader. London, Routledge. pp. 494-505

Thompson, Edward (1995). “La economía moral de la multitud” en Costumbres en Común. Barcelona, Crítica. pp. 213-293.

Published

2022-11-16