La nación audiovisual y sus fronteras
Aproximaciones pandémicas a las audiencias salvadoreñas
Keywords:
Audiences, Consumption, Audiovisuals, Pandemic, El SalvadorAbstract
Digital convergence, greatly accelerated by the effects of confinement to prevent the spread of COVID-19, has altered the boundaries of audiovisual content and the way audiences consume it. This text seeks to review how in a country such as El Salvador, with a strong oral and audiovisual tradition, these consumptions have developed. To do this, the data of an investigation carried out in two moments is analyzed: in 2019, just before the pandemic, and in 2020, in full quarantine, based on mixed data collection methods. The findings point to a salvadoran society with a predilection for widespread audiovisual grammars, where television continues to occupy a leading position for information; but social networks based on videos, entertainment on demand via streaming and even the messages of the president of the country on television, radio and Facebook have gained important spaces in recent years.
References
Baricco, Alessandro. (2007). Los bárbaros. Ensayos sobre la mutación. Barcelona, Anagrama.
Benjamin, Walter. (2003). La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica. México D.F., Ítaca.
Carballo, William. (2020). “La cadena presidencial como nuevo género televisivo”. El Faro, 14 de junio de 2020. Recuperado de https://elfaro.net/es/202006/columnas/24539/La-cadena-presidencial-como-nuevo-g%C3%A9nero-televisivo.htm?st-full_text=all&tpl=11
Carballo, William. y Marroquín, Amparo. (2020). “Así dio vuelta el consumo mediático de El Salvador durante la Covid-19”. Publicaciones académicas UCA: San Salvador. Disponible en: https://www.uca.edu.sv/comunicaciones-cultura/estudio-sobre-audiencias-antes-y-durante-la-pandemia/
Carballo, William. y Marroquín, Amparo. (2019). “Así consumíamos medios en El Salvador antes de la Covid-19”. Publicaciones académicas UCA: San Salvador. Disponible en: https://www.uca.edu.sv/comunicaciones-cultura/estudio-sobre-audiencias-antes-y-durante-la-pandemia/
Rincón, Omar. (2019). “Narrativas del entretenimiento expandido”. En Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación. Quito: Ciespal. N.º 140, abril - julio 2019, pp. 75-94.
Williams, Raymond (2011). Televisión. Tecnología y forma cultural. Buenos Aires, Paidós.
Orozco Gómez, Guillermo. (2001), Televisión, audiencias y educación. Bogotá, Norma.
Martín Barbero, Jesús. (2005) “Claves de debate: Televisión pública, televisión cultural: entre la renovación y la invención”, en Omar Rincón (comp). Televisión pública: del consumidor al ciudadano. Buenos Aires, La Crujía, pp. 35-68.
Rincón, Omar. (2006). Narrativas mediáticas. O cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento. Barcelona, Gedisa.
Focás, Brenda. (2016). “Recepción de medios y percepciones de la inseguridad: la incidencia del delito en la vida cotidiana”, en Brenda Focás y Omar Rincón (ed.) (In)seguridad, medios y miedos: una mirada desde las experiencias y las prácticas cotidianas en América Latina. Cali, ICESI/ Fes Comunicación, pp. 43-66
Scolari, Carlos. (2012). “Los derechos de la televisión”, en Guillermo Orozco (coord.). TVmorfosis: la televisión abierta hacia la sociedad en redes. México, Productora de contenidos culturales Sagahón Repoll. pp. 7-14