Tourism and hospitality in a global crisis context
An opportunity for change post Covid-19?
Keywords:
Tourism and hospitality, Globalization, Global Crisi, Glocalization, DeterritorializationAbstract
In light of the international crisis caused by Covid-19, the monopolistic capitalist model that favored the growth and expansion of international hotel chains is severely affected. The present work proposes a theoretical retrospective which allows us to understand, from temporal distance and tourist perspective, a prior instance of the process mentioned. To that end, we analized the glocalization in hotel sector as one of the market strategies used by hotel chains to give their facilities “local color”. Through the specialized bibliographic review and the data analysis of UNWTO (2020), this work aims to highlight how this mechanism reinforced the touristification process that occurred during the expansion of hotel monopolies in some of the main tourist destinations in the world. Finally, a critical reflection is proposed based on the challenges that the current health crisis determines for the sector.
References
Adams, Fernández, M. (2012). “Los paisajes del turismo. Un reto para la sostenibilidad en el siglo XXI. La recuperación de la casa indiana como reclamo” en Lozano Bartolozzi, M. y Méndez Hernán, V. (Editores) (2012), Paisajes modelados por el agua: entre el arte y la ingeniería , Editora Regional de Extremadura, Universidad de Extremadura, Ministerio de Economía y Competitividad, Cáseres.
Allar, R. (2010). "Actores, tendencias y nuevas temáticas en el mundo global: desafíos para Chile y América Latina". Estudios Internacionales , Vol. 42 Nro.165, pp.75-107. Disponible en: https://revistaei.uchile.cl/index.php/REI/article/view/12665
Augé, M.(1993). Los “no lugares” espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Gedisa, Barcelona, 1993.
Balastreri Rodrigues A. (2003). “Patrimonio, Territorio y Emprendedorismo. Pilares del Desarrollo del Turismo en Base Local”. Aportes y Transferencias , año 7 vol. 2, pp.11-30.
Ben Jelloum, T. (1983). “Imagen de sí mismo, imagen del otro”, en Fernández Santos, F. (redacción español) (1983), El correo de la UNESCO. Racismo. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, París. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000056695_spa
Bolívar Botía, A. (2001). “Globalización e identidades: (Des)territorialización de la cultura”. Revista de educación . Nro. Extraordinario 201, Artículo 1, pp.265-288. Disponible en: http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2001/re2001/re2001-20.html
Boyer, M. (2002). “El turismo en Europa, de la Edad Moderna al siglo XX”. Historia Contemporánea, Université Lumiere-Lyon II. Nro. 25, pp.13-31. Disponible en: https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00924.pdf
Cecconi, S. (2011). “Turismo, fetichismo y exotización” en Margulis, Urresti, Lewis, et ál (2011), Las Tramas del presente , Editorial Biblos, Buenos Aires.
Chiriguini, M. C. (2003). “Del colonialismo a la globalización: Procesos históricos y Antropología”, en Chiriguini, M. C. (Comp.) (2006), Apertura a la Antropología. Proyecto Editorial, Buenos Aires. Pp. 29-52
Coppelli Ortiz, G. (2018). "La globalización económica del siglo XXI. Entre la mundialización y la desglobalización". Estudios internacionales (Santiago), Vol. 50 Nro.191, pp.57-80. Disponible en: https://dx.doi.org/10.5354/0719-3769.2019.52048
Cuervo, L.M (2010). "Globalización y territorio". Contribuciones a la Economía (en línea). Disponible en: http://www.eumed.net/ce/2010b/lmc.htm
Canalis, X. (2017) “Turistificación: la palabra de moda para demonizar al turismo”, en Hosteltur, 16 de mayo de 2017.
D’ Meza Pérez, G.; Zaldívar Puig, M.; Fernández, R. M. (2016). “La expansión internacional de la industria hotelera de los países desarrollados como opción estratégica para los países subdesarrollados”. Economía y Desarrollo, Vol. 157, Nro.2, pp. 23-38.
Federico, A.; Agresti, P. (2017). Sociedad y estado en un mundo actual. Eudeba, Editorial Universitaria de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2017.
Friedman, T. (2004). La tierra es plana, una breve historia del siglo XXI. MR ediciones, Madrid, 2006.
Filardo, V. (2006). “Globalización y Turismo: impactos en los territorios”. Pampa; Revista Interuniversitaria de Estudios Territoriales , Vol.1 Nro.2, pp.185-217.
Formento, W.; Dierckxsens, W. (2016). Geopolítica de la Crisis Económica Mundial . Editorial Fabro, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, 2016. Disponible en: https://www.observatoriodelacrisis.org/2018/08/geopolitica-de-la-crisis-economica-mundial-fabro-2016/
García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la Modernidad . Editorial Grijalbo, Ciudad de México, 1990.
Goldin, I. y Reinert, K. (2007). “Globalización para el desarrollo: Comercio, finanzas, ayuda, migración y políticas: Globalización para el desarrollo: Comercio, financiación, ayuda, migración y políticas”. El Banco Mundial , Vol. 1, Nro. 52676. Disponible en: http://documentos.bancomundial.org/curated/es/749361468332982835/Globalizacion-para-el-desarrollo-comercio-financiacion-ayuda-migracion-y-politicas
Hollensen, S.; Arteaga-Ortiz, J. (2010). Estrategias de Marketing Internacional. Editorial Pearson Educación, Madrid.
Hopenhayn, M. (2001). “¿Integrarse o subordinarse?: Nuevos cruces entre política y cultura”, en Mato, D. (Comp.) (2001). Estudios Latinoamericanos sobre cultura y transformaciones sociales en tiempos de globalización , CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
Jiménez-Martínez, A. de J. (2008). “Las cadenas hoteleras en el mundo y evolución de su operación en México al inicio del siglo XXI”. Innovar, Vol. 18 Nro.32, pp.167-194.
Morales A. F. (1999). “Globalización: conceptos, características y contradicciones”. Revista Reflexiones, Vol. 78 Nro.1. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/11181.
OMT (2020). “COVID-19 -a global insight on travel and tourism impacts UNWTO & Data Partners”. Organización Mundial de Turismo , Madrid. Disponible en: https://www.unwto.org/es/news/omt-las-llegadas-de-turistas-internacionales-podrian-caer-2020
OMT (2019), Panorama del turismo internacional, edición 2019, Organización Mundial de Turismo , Madrid. Disponible en: https://doi.org/10.18111/9789284421237.
OMT (2015). El turismo y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Organización Mundial de Turismo, Madrid (España).
Orihuela, M. (2019). “Territorio: un vocablo, múltiples significados”. AREA , Vol. 25 Nro. 1, pp. 1-16. Disponible en:
https://www.area.fadu.uba.ar/wp-content/uploads/AREA2501/2501_orihuela.pdf
Rodríguez Valbuena, D. (2010). "Territorio y Territorialidad. Nueva categoría de análisis y desarrollo didáctico de la Geografía". Uni-Pluri/Versidad, Vol. 10 Nro. 3. Disponible en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/9582/8822
Robertson, R.; Giulianotti, R (2006). "Futbol, globalización y glocalización". Revista Internacional de Sociología, Vol. 64, Nro. 45, pp.9-35. Disponible en: http://revintsociologia.revistas.csic.es/index.php/revintsociologia/article/view/14
Robertson, R. (2003). “Glocalización: tiempo-espacio y homogeneidad-heterogeneidad” en Monedero Fernandez-Gala, J. (2003), Cansancio del Leviatán: problemas políticos de la mundialización. Trotta, Madrid. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=3767
Salazar N. (2005). “Más allá de la Globalización: La «Glocalización» del Turismo”. Política y Sociedad , Vol. 42 Nro. 1, pp.135-149.
Sánchez Calderón, F. V. (2013). Hacia la multiplicidad del espacio en la historia. Relaciones entre el cambio social y los cambios en la disciplina en las últimas cuatro décadas. Revista de Estudios Sociales, Vol. 47, pp. 39-50. Disponible en: https://journals.openedition.org/revestudsoc/7979
Santos, M (1990). Por una nueva geografía. Espasa Calpe, Madrid, 1990.
Santos, M. (1995). Metamorfosis del espacio habitado. Oikos-tau, Barcelona, 1995.
Varisco, C. (2008). "Desarrollo turístico y desarrollo local: la competitividad de los destinos turísticos de sol y playa". (Tesis de postgrado – Director: Juan Carlos Mantero), Orientación: Economía, Maestría en Cs Sociales. Universidad de Mar del Plata, 2008.