Figures on the Edges.
Lucio Fontana and the Sculpture in Rosario at the Beginning of the Twenties
Keywords:
Modern Art, Sculpture, Canon, Fine Arts, Applied ArtsAbstract
Lucio Fontana returned to his hometown in 1921, after training as a building technician and decorator in Milan. In this article I propose a contextualized reading of his initial path, of the cultural scene he found and the experiences that led to devote himself to sculpture. The aim is to put in dialogue a number of artists excluded from the canonical modern art history, with the young Fontana when he began his professional career. At the same time, I pose the coexistence of fine and applied arts within the same life history, the same work whose study in different disciplinary fields only reduces the complexity of a career. On the other hand, I intend to trace cultural figures and objects that were displaced to the edges of an art history focus on metropolitan places and autonomous works of art.
References
Ariza, J. (2017). Imagen impresa e historia de mujeres. Representaciones femeninas en la prensa ilustrada de Buenos Aires a comienzos del siglo XX (1910-1930) [Tesis de doctorado en Historia y Teoría de las Artes]. Universidad de Buenos Aires.
Armando, A. (2014). Alfredo Guido y el americanismo en los años veinte. En R. Amigo (cur.) La hora americana: 1910-1950 (pp. 189-203). Asociación Amigos del Museo Nacional de Bellas Artes.
Artundo, P. (Ed.). (2020). Atalaya. Actuar desde el arte. Fundación Espigas.
Bacchi, A. (Ed.). (2016). Novecento. Italian twentieth-century sculpture and decorative arts. Brun Fine Art.
Barbato, C., & Spata, V. (Cur.). (2019). Lucio Fontana. Los orígenes. Mandrágora.
Boni, N. (2011). Imágenes modernistas en Rosario en los inicios del siglo XX: vitrales, mayólicas y pinturas murales. Separata, XI(16), 33-47.
Bourdieu, P. (2005). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
Bragagnolo, E. (Dir.). (2001). Una modernidad sin vanguardia: la obra de José Gerbino. UNR / Asociación cultural Dante Alighieri.
Campiglio, P. (2014). Lucio Fontana. Torso itálico. Scalpendi.
Caramel, L. (1990). Arte abstracto en Italia hasta 1945. En G. Celant, y I. Gianelli (Curs.), Memoria del futuro. Arte italiano desde las primeras vanguardias a la posguerra (pp. 99-109). Bompiani / Centro de Arte Reina Sofía.
Chiappini, J. (1993). Julio Vanzo. Zeus.
Corsani, P. (2021). Hacer esculturas: proyectos, técnicas, materiales y realizaciones. Buenos Aires (1880-1904). Prohistoria.
Corsani, P., & Melgarejo, P. (2018). De París a Buenos Aires. Auguste Rodin, Eduardo Schiaffino y el Museo Nacional de Bellas Artes. En A. Duprat et al., Rodin. Centenario en Bellas Artes (pp. 38-48). Asociación Amigos del Museo Nacional de Bellas Artes.
Crispolti, E. (2006). Lucio Fontana. Catalogo ragionato di scultura, dipinti, ambientazione. Skira.
Duncan, C. (2007). Rituales de civilización. Nausicaa.
Escobar, T. (2021). El mito del arte y el mito del pueblo. Cuestiones sobre arte popular. En Contestaciones: Arte y política desde América Latina. Textos reunidos de Ticio Escobar: 1982-2021 (pp. 79-123). CLACSO.
Fasce, P., & Mantovani, L. (2022). Arte, industria e identidad. El nativismo y las artes aplicadas en la primera mitad del siglo XX. Iberoamericana, XXII(81), 85-116. DOI: 10.18441.
Fantoni, G. (1985). Aproximación a la historia de las vidas: conversaciones con Luis Ouvrard. Anuario de la Escuela de Historia de la UNR, 11, 279-339.
Fantoni, G. (2014). Berni entre el surrealismo y Siqueiros: figuras, itinerarios y experiencias de un artista entre dos décadas. Beatriz Viterbo / UNR.
García, M. A. (2011). Enio Iommi. Direcciones. En R. Amigo (Comp.), Museo Nacional de Bellas Artes. Colección (pp. 1118-1120). Arte Gráfico Editorial Argentino.
Ghilioni, E. (1998). Fontana, Rosario: tres momentos. En Lucio Fontana: un seminario (pp. 23-94). Pontificia Universidad Católica de Chile.
Herrera, M. J. (2012). El Museo Nacional de Bellas Artes y su proyección nacional, 1911-1943. En M.I. Baldasarre, & S. Dolinko (Eds.), Travesías de la imagen. Historia de las artes visuales en la Argentina, Vol. II (pp. 529-552). CAIA / Eduntref.
Huyssen, A. (2010). Modernismo después de la posmodernidad. Gedisa.
Joppolo, G. (1998). Fontana. Fundación Federico Klemm.
Malosetti Costa, L. (2022). Retratos públicos: Pintura y fotografía en la construcción de imágenes heroicas en América Latina desde el siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.
Montini, P. (Comp.). (2020). Los desterrados: Artistas rosarinos en Cinema para todos: 1931-1933. Iván Rosado.
Mouguelar, L. (2005). 1919: Cubismo y Futurismo en Rosario. Separata, V(10), 13-27.
–––. (2008). Nuevas estéticas y temas clásicos: Vanzo y Fontana durante 1927. Avances, XI(13), 89-104.
–––. (2010). La obra temprana de Lucio Fontana y Julio Vanzo. Una variante del modernismo estético en Argentina [Tesis de doctorado en Humanidades y Artes]. Universidad Nacional de Rosario.
–––. (2012). De la vanguardia estética al antifascismo. Coincidencias en las trayectorias de Julio Vanzo y Lucio Fontana. En M.I. Baldasarre, & S. Dolinko (Eds.), Travesías de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina, Vol. II (pp. 275-302). CAIA / Eduntref.
–––. (2013). De bohemios y profesionales. Eugenio Fornells en Caras y Caretas. Avances, 22, 147-161.
–––. (2013b). Julio Vanzo y el arte nuevo: de las experiencias gráficas a los murales. Fundación OSDE.
–––. (2015). Pintores, ilustradores y caricaturistas. El arte como profesión en Rosario a comienzos del siglo XX. Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual, 6, 119-132.
–––. (2020). Alianzas y estrategias para la difusión del modernismo estético en Rosario: Ahora y La Gaceta del Sur. Separata, XVIII(26), 39-67.
–––. (2022). Gestos solemnes y acciones festivas: pugnas por la legitimidad cultural a comienzos del siglo XX. Avances, 31, 403- 442.
Musetti, B. (2010). Leonardo Bistolfi. La belleza de la montaña. En R. Amigo (Comp.), Museo Nacional de Bellas Artes. Colección (pp. 410-413). Arte Gráfico Editorial Argentino.
Nochlin, L. (2007). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En K. Cordero Reiman, & I. Sáenz (Comps.) Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 17-43). Universidad Iberoamericana / Universidad Autónoma de México.
Oliveras, E., & Herrera, M. J. (Curs.). (2010). Enio Iommi: el filo del espacio. Obras 1945-2010. Centro Cultural Recoleta.
Richard, N. (2021). Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte. En Zona de tumultos. Memoria, arte y feminismo. Textos reunidos de Nelly Richard: 1986-2020. CLACSO.
Sbaraglia, D. (2015). Cavalier Luigi Fontana. Scultore. L’uomo nero, XII(11-12), 217-239.
–––. (2018). Luigi y Lucio Fontana escultores: confluencias ítalo-argentinas en la plástica de principios del siglo XX. Anuario Tarea, 5(5), 118-155.
–––. (2021). Lucio Fontana in Argentina (1922-1928): le origini. Valori Tattili. Rivista di Storia delli Arti, 17, 65-97.
Silberstein, F. (2008). Vacío y creación: la experiencia creativa en tres artistas rosarinos. UNR.
Shiner, L. (2014). La invención del arte. Una historia cultural. Paidós.
Slullitel, I. (1968) Cronología del arte en Rosario. Biblioteca.
Suárez Guerrini, F., Gustavino, B., Savloff, L., Panfili, M. & Gentile, L. (2017). Ilustres desconocidas: algunas mujeres en la Colección. Museo Provincial de Bellas Artes “Emilio Pettoruti”.
Wittkower, R. y M. (2017) Nacidos bajo el signo de Saturno. Genio y temperamento de los artistas desde la Antigüedad hasta la Revolución Francesa. Cátedra.
Zocchi, J. (1946) Lucio Fontana. Poseidón.