“Repair Times”.
Reflections about ancestry restitution policies in the Argentine Patagonia
Keywords:
reparation, restitution of indigenous ancestry, Chubut’s government, Argentine PatagoniaAbstract
The concept of reparation or historical reparation is part of the language with which, for several years, policies aimed to indigenous people in Argentina have been framed. In particular, it is part of the language on which the recent policies of restitution of indigenous ancestry, expressions and spaces that have been heritagized by state agencies are based. In this article, in order to make a critically review to this notion that is unquestionably associated with these policies, I analyze the policy of complementary restitution undertaken by the Chubut province government of the remains of the longko Inakayal, his wife and Margarita Foyel, to Mapuche communities in northwest of Chubut. I especially examine the design and profile that the government of Chubut has given to these restitutions, which were carried out in 2014, with the purpose of discussing what is being repaired, the temporality and the subjects that are the object of reparation, and what is remained in the order of the suspended. Through this analysis I am less interested in merely defining a period, than in questioning certain concepts of the period that are giving content to contemporaneity.
References
Ametrano, S. J. (2015). 20 años después: restitución complementaria del cacique Inakayal y familiares. Museo-Fundación Francisco Pascasio Moreno, 27. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/52084
Andermann, J., & Fernandez Bravo, A. (2003). Objetos entre tiempos. Coleccionismo, saberes del margen en el Museo de La Plata y Museo Etnografico. Revista de Cultura, Margenes-Margens, 4. http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/margens_margenes/article/view/10743
Ayala Rocabado, P. & Arthur de la Maza, J. (2020). Los movimientos indígenas de repatriación y restitución de los ancestros: un panorama internacional. En J. Arthur de la Maza, & P. Ayala Rocabado (Eds.), El regreso de los ancestros. Movimientos indígenas de repatriación y redignificación de los cuerpos (pp. 39-62). Colección Cultura y Patrimonio.
Bianchini, M. C. (2016). Patrimonios disonantes y memorias democráticas: una comparación entre Chile y España, Kamchatka. Revista de análisis cultural, 8, 303-322.
Curtoni, R. P. (2022). La Restitución de cuerpos indígenas y la colonialidad de la ancestralidad. Revista TEFROS, 20(1), 59-78.
Curtoni, R., & Chaparro G. (2011). Políticas de reparación. Reclamación y reentierro de restos indígenas. El caso de Gregorio Yancamil. Corpus. Archivos virtuales de la alteridad americana, 1(1). http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/corpus/issue/view/30/showToc
Crespo, C. (2018). Memorias dolorosas, memorias del dolor: Reflexiones y debates mapuche sobre la restitución de restos humanos Mapuche-Tehuelche en la Patagonia Argentina. Estudios Atacameños 60, 257-273.
–––. (2020a). Los lindes de la interculturalidad: Patrimonio, violencia institucional y derechos humanos en la política indigenista Argentina (2016-2019). Revista del Museo de Antropología, 13(2), 267-278.
–––. (2020b). Hacerse desde los fragmentos. Desplazamientos conceptuales y de sentido sobre las expresiones, espacios y ancestros indígenas. En A. Ramos, & M. Rodríguez (Comps.), Memorias fragmentadas en contexto de lucha (pp. 67-96). Teseo.
–––. (2022a). Restitution of indigenous ancestors, uncomfortable heritage, and ways of seeing violence in Argentina. European Review of Latin American and Caribbean Studies/Revista Europea de Estudios Latinoamericanos y del Caribe, 113, 143-161.
–––. (2022b). Cuando el territorio se reclama en clave cultural y la cultura en clave de derecho. Debates sobre prácticas de conservación y exhibición de restos humanos indígenas. En I. Carina Jofré, & C. Gnecco (Eds.), Políticas patrimoniales y procesos de despojo y violencia en Latinoamérica (pp. 45-62). Editorial UNICEN.
Das, V. (2008). Sujetos de Dolor, agentes de dignidad. Colección Lectura CES, Universidad Nacional de Colombia.
Di Fini, M. (2001). Visibilidad/Invisibilidad en la relación sociedad aborgien/Estado Nacional. En M. Garreta, y C. Bellelli (Comps.), La trama Cultural. Textos de antropología y arqueología (pp. 208-218). Ediciones Caligraf.
Endere, M. L. (2011). Cacique Inakayal. La primera restitución de restos humanos ordenada por ley. Corpus. Archivos virtuales de la alteridad americana, 1(1). http://journals.openedition.org/corpusarchivos/937
Pepe, F. M., Añón Suárez, M., & Harrison, P. (2010). Antropología del genocidio. Identificación y restitución: “colecciones” de restos humanos en el Museo de la Plata. De la Campana.
Farro, M. (2011). Las colecciones antropológicas y los debates sobre los “tipos raciales” americanos, 1884-1906. Actas del X Congreso Argentino de Antropología Social Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Guilis, G. (2010). El concepto de reparación simbólica. Equipo de salud mental del CELS. Buenos Aires. https://www.cels.org.ar/common/documentos/concepto_reparacion_simbolica.doc
Gustavsson, A. (2011). Estrategias del Museo Etnográfico J. B. Ambrosetti frente a la restitución de restos humanos. Corpus Archivos virtuales de la alteridad americana, 1(1). http://journals.openedition.org/corpusarchivos/950
Huircapán, D., Jaramillo, A., & Acuto, F. (2017). Reflexiones interculturales sobre la restitución de restos mortales indígenas. Cuadernos del Instituto nacional de antropología y pensamiento latinoamericano, 26(1), 57-75.
Jofré, I. C. (2020). Prólogo. Reflexiones para recuperar la sensibilidad. En J. Arthur de la Maza, & P. Ayala Rocabado (Eds.), El regreso de los ancestros. Movimientos indígenas de repatriación y redignificación de los cuerpos (pp. 13-22). Colección Cultura y Patrimonio.
Jimeno, M. (2007). “Lenguaje, subjetividad y experiencias de violencia”. Antípoda, 5, 169-190.
Macdonald, S. (2013). Heritage. En H. Callon (Ed.), International Encyclopedia of Anthropology. John Wiley & Sons Ltd. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118924396.
–––. (2016). Is ‘Difficult Heritage’ Still ‘Difficult’? Why Public Acknowledgment Of Past Perpetration May No Longer Be So Unsettling To Collective Identities. Museum International, 265-268, 6-22.
Meskell, L. (2002). Negative Heritage and Past Mastering in Archaeology. Anthropological Quarterly, 75(3), 557-574.
Nanclares, J., & Gómez, A. (2017). La reparación: una aproximación a su historia, presente y prospectivas. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 17(33), 59-80.
Podgorny, I. (2000). El argentino despertar de las faunas y de las gentes prehistóricas. Coleccionistas, estudiosos, museos y universidad en la creación del patrimonio paleontológico y arqueológico nacional (1875-1913). EUdeBA.
Podgorny, I., & Politis, G. (1990). ¿Qué sucedió en la historia? Los esqueletos araucanos del Museo de La Plata y la Conquista del Desierto. Arqueología Contemporánea, 3.
Prats, Ll. (1997). Antropología y Patrimonio. Ariel.
–––. (2005). Concepto y gestión del patrimonio local. Cuadernos de Antropología Social, 21, 26-36.
Reventós, A. (2007). Patrimonios incómodos para la imagen que Barcelona ofrece al mundo. Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 5(3), 287-305.
Rousset Siri, A. J. (2011). El concepto de reparación integral en la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos. Revista Internacional de Derechos Humanos, I, 1(59). www.revistaidh.org
Sarr, F., & Savoy, B. (2018). Rapport sur la restitution du patrimoine culturel africain: Vers une nouvelle éthique relationnelle. https://web.archive.org/web/20190328181703/http://restitutionreport2018.com/sarr_savoy_en.pdf
Seguel Gutiérrez, P. (2018). Las políticas de protección patrimonial de Sitios de Memoria en Chile, 1996-2018. Aproximaciones desde un campo en construcción. Persona & Sociedad, XXXII, 1(65), 63-97.
Stella, V. (2016). ¿Quién fue el verdadero salvaje en todo esto?: Las dimensiones morales en torno a la restitución de restos humanos indígenas. Runa, 37(2), 61-78.
Verdesio, G. (2011). Entre las visiones patrimonialistas y los derechos humanos: Reflexiones sobre restitución y repatriación en Argentina y Uruguay. Corpus. Archivos virtuales de la alteridad americana, 1(1). http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/corpus
Tunbridge, J. E., & Ashworth, G. J. (1996). Dissonant Heritage: the management of the past as a resource in conflict. J. Wiley.