“A los defensores del Perú y de la América”.

The Monument Dos de Mayo (1874), Lima

Authors

Keywords:

Monument Dos de Mayo, Lima, public sculpture, Battle of Callao

Abstract

This paper seeks to analyze the meanings of the Monument Dos de Mayo, inaugurated in Lima in 1874, a work carried out by the sculptor Louis-Léon Cugnot and the architect Edmond Guillaume, both French. On the one hand, our proposal is to retrace the trajectory of the monument’s construction, pointing out its alterations and resignifications. On the other hand, we also seek to make a formal analysis of this sculptural ensemble, identifying the dialogues it establishes with European art of the 19th century, as well as with the classical repertoire. To this end, we rely on a wide variety of sources, such as correspondence between Peruvian authorities in America and France and articles published in newspapers of both countries.

Author Biography

Rafael Dias Scarelli, Universidad de São Paulo. São Paulo, Brasil.

Doctorante de la Universidad de São Paulo cuya investigación está dedicada al surgimiento y consolidación de los talleres de fundición artística de bronce en las ciudades de Buenos Aires, Río de Janeiro y São Paulo. Su maestría, concluida en 2019 en la misma universidad, analiza dos monumentos escultóricos ubicados en Lima, Perú: el Monumento Dos de Mayo y el Monumento a Francisco Bolognesi.

References

Aljovín, C., & Velásquez, D. (Col.). (2014). El Perú en el mundo. En C. Contreras (Dir.), Perú, v. 2 (pp. 101-162). Mapfre/Taurus.

Basadre, J. (1946). Historia de la República del Perú, v. 1. Cultura Antártica.

Beard, M. (2007). The Roman Trimumph. The Belknap Press of Harvard University Press.

Castrillón, A. (1991). Escultura monumental y funeraria en Lima. En J. Lavalle (Ed.), Escultura en el Perú (pp. 325-385). Banco de Crédito.

Contreras, C., & Cueto, M. (2007). Historia del Perú Contemporáneo. Instituto de Estudios Peruanos.

Godoy, M. (2011). Ha traído hasta nosotros desde territorio enemigo, el alaud de la guerra. Historia, 2(44), 287-327.

–––. (2017). Destinado a perpetuar el recuerdo de La Victoria. Universum, 32(1), 95-119.

Gutiérrez, R. (2004). Monumento conmemorativo y espacio público en Iberoamérica. Cátedra.

Haskell, F., & Penny, N. (2006). Taste and the Antique. Yale University Press.

Ledgard, R. (1978). La Plaza Dos de Mayo. Universidad Nacional de Ingeniería – Programa Académico de Arquitectura.

Loiácono, E. (2020). Trozos de Modernidad [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de San Martín.

Majluf, N. (1994). Escultura y espacio público. Instituto de Estudios Peruanos.

Junqueira, M. A. (2021). A defesa da soberania e as relações entre os Estados Unidos e a América Latina no século XX. En M. L. Prado (Dir.), Utopias latino-americanas (pp. 337-353). Contexto.

Ministère de L’Instruction Publique (1872). Salon de 1872. Imprimerie Nationale.

Monteverde, R. (2019). El Monumento al Combate del 2 de Mayo en Lima. Procesos, 49, 39-75.

Monteverde, R. (2022). El Monumento a la victoria del 2 de Mayo en Lima. En Municipalidad de Lima, Monumentos en el Bicentenario (pp. 495-520). PROLIMA.

Museo de Historia Nacional. (1916). Catalogo de las Secciones de Colonia i República i de la Galeria Nacional de Pinturas. Casanova.

Ramón, G. (2004). El guión de la cirugía urbana. En G. Ramón et. al. (Ed.), Ensayos en Ciencias Sociales (pp. 9-33). Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales – UNMSM.

Reyero, C. (1999). La escultura conmemorativa en España. Cátedra.

Scarelli, R. (2019). Nos altares da pátria [Tesis de Maestría]. Universidad de São Paulo.

–––. (2020). De héroe mártir a héroe victorioso. Revista del Instituto Riva-Agüero, 5(1), 55-110.

Sociedad “Fundadores de la Independencia”. (1941). El 75º aniversario del glorioso combate del 2 de mayo de 1866. Ministerio de Guerra.

Vanegas, C. (2019). Disputas monumentales. Alcaldía de Bogotá.

–––. (2023). Sin pátina. Trama: espacio de crítica y debate. https://tramacritica.pe/critica/2023/03/04/sin-patina/ .

Vifian, D. (2014). Escultura civil público estatal en Lima de 1852 a 1860 [Tesis de Licenciatura en Arte]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Villegas, F. (2010). La escultura en el 900. Revista del Museo Nacional, tomo L, 211-245.

Published

2023-12-11

How to Cite

Dias Scarelli, R. (2023). “A los defensores del Perú y de la América”.: The Monument Dos de Mayo (1874), Lima. Anuario TAREA, 10(10), 144-187. Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/1485