Photobooks as exercises in critical archiving

Recovering, gathering and constellating domestic photographs for the collective elaboration of the past

Authors

  • Melina Constantakos CONICET – Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Buenos Aires, Argentina https://orcid.org/0000-0002-1723-4925

Keywords:

domestic photography, archives, photobooks

Abstract

In this paper we analyze the ways of working with photographs and other materials taken from domestic archives by four contemporary Argentine photobooks: Archivo de la Memoria Trans Argentina (2020), published by the Archivo de la Memoria Trans; Antes de que cierren el Fotolog (2019), self-published by the Museo de la Adolescencia; Malvinas. Memoria de la espera (2017) which was a starting point for the subsequent organization of a broader namesake archive project and, finally, S/T Malvinas (2022) by Ediciones Zafarrancho, which brings together a selection of images from the same collection. On the one hand, we will take into account the archive projects of which these editorial devices are part and then we will focus especially on the aesthetic, conceptual, material and format strategies developed by each of the editorial pieces in inquiry and elaboration of the past and the history. The three projects develop specific characteristics and revolve around dissimilar issues and social processes, but we gather them here to be considered together as archival exercises that operate as critical movements in the elaboration of the history and the past.

Author Biography

Melina Constantakos, CONICET – Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Buenos Aires, Argentina

Fotógrafa, docente e investigadora. Licenciada y Profesora en Artes (UBA-FFYL). Maestranda en Sociología de la Cultura y Análisis Cultural (IDAES-UNSAM) y becaria doctoral CONICET para el doctorado en Ciencias Sociales (IIGG-FSOC-UBA). Integra grupos de estudio e investigación en el IIGG-FSOC-UBA. Sus trabajos giran en torno a la fotografía, el arte y los archivos domésticos en fotolibros contemporáneos.

References

Artières, P. (1998). Arquivar a própria vida. Estudos Históricos, 11(21), 44-55. https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/2061

–––. (2019). Escribir el murmullo del mundo. En F. Caravajal, M. Dávila Freire, M. Tapia (Eds.), Archivos del Común II: El Archivo Anómico (pp. 22-27). Ediciones Pasafronteras / Red Conceptualismos del Sur.

Appadurai, A. (2003). Archive and Aspiration. En J. Brouwer, y A. Mulder (Eds.), Information Is Alive: Art And Theory On Archiving And Retrieving Data 2 (pp. 14-25). NAi Publishers. https://pzwiki.wdka.nl/mw-mediadesign/images/c/ce/ArjunAppadurai_ArchiveandAspiration.pdf

Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Akal.

Burucúa, J. E., y Kwiatkowski, N. (2014). Cómo sucedieron estas cosas. Representar masacres y genocidios. Katz Editores.

Buchloh, B. (2004). Formalismo e historicidad: modelos y métodos en el arte del siglo XX. Akal.

–––. (2009). Atlas de Gerhard Richter: o arquivo anômico. Arte & Ensaios, 19(19), 195-209. https://doi.org/10.60001/ae.n19.p194%20-%20209

Cámara, M. (2021). Seminario de Posgrado. El trabajo del archivo. Omisiones, reencuadres, desbordes en la literatura y las artes latinoamericanas. FFYL, UBA.

Caravajal, F., Dávila Freire, M., y Tapia, M. (Eds.). (2019). Archivos del Común II: El Archivo Anómico. Ediciones Pasa fronteras / Red Conceptualismos del Sur.

Constantakos, M. (2021). Entre el concepto de archivo y el estatuto de lo fotográfico. Walter Benjamin, Roland Barthes y Jacques Derrida, algunos cruces posibles para el análisis de prácticas artísticas contemporáneas. Revista de Antropología Visual (Chile), 29, 1-18. http://doi.org/10.47725/RAV.029.05

De Certeau, M. (2006). La escritura de la historia. ITESO/Universidad Iberoamericana.

Derrida, J. (1987). La difunta ceniza. Ediciones La Cebra.

–––. (1997). Mal de archivo. Una impresión freudiana. Trotta.

Didi-Huberman, G. (2010). Lo que vemos. Lo que nos mira. Manantial.

Foster, H. (2016). El impulso de archivo. Nimio, 3, 102-125. http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/nimio/article/view/351

Guasch, A. M. (2011). Arte y archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Akal.

Gamarnik, C. (2015). La fotografía de prensa durante la guerra de Malvinas: la batalla por lo (in)visible. Páginas, 13, 79-117. http://paginas.rosario-conicet.gob.ar/ojs/index.php/RevPaginas

Goszczynski. L. (2008). Hacia los usos adolescentes del fotolog: vía ¿libre? para la presentación de sí. En M. Urresti (Ed.), Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. La Crujía Ediciones.

León, C. (2020). Huele a espíritu adolescente. Pensando museos, 28 de marzo. https://pensandomuseos.wordpress.com

Lorenz, F. (2005). Los jóvenes y la guerra de Malvinas. A propósito de la película Los chicos de la guerra. Dirección Nacional de Gestión Curricular y Formación Docente. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación. https://www.bnm.me.gov.ar

Ministerio Público de la Defensa (CABA)-Poder Judicial (CABA) (2017). La Revolución de las Mariposas. A 10 años de La Gesta del Nombre Propio. Ministerio Público de la Defensa de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://www.alec.org

Okwui, E. (2008). Archive Fever. Uses of the Document in Contemporary Art. International Center of Photography and Seidl.

Osthoff, S. (2009). Performing the archive: The transformation of the archive in contemporary art from repository of documents to art medium. Antropos Press.

Perec, G. (2013). Lo infraordinario. Eterna Cadencia.

Pittaluga, R. (2006/2007). Notas a la relación entre archivo e historia. Dossier Archivos del Sur. Políticas de la Memoria, 6/7, 199-205. https://ojs.politicasdelamemoria.cedinci.org

Rancière, J. (2014). El reparto de lo sensible: estética y política. Prometeo Libros.

Ricoeur, P. (2004). La memoria, la historia y el olvido. Fondo de Cultura Económica..

Steyerl, H. (2014). En defensa de la imagen pobre. Los condenados de la pantalla. Caja Negra.

Tello, A. M. (2018). Anarchivismo. Tecnologías políticas del archivo. La Cebra.

Urresti, M. (Ed.). (2008). Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. La Crujía Ediciones.

Published

2024-11-01

How to Cite

Constantakos, M. (2024). Photobooks as exercises in critical archiving: Recovering, gathering and constellating domestic photographs for the collective elaboration of the past. Anuario TAREA, 11(11), 54-90. Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/1798