Printed Traces of the Fallen Tree
Héctor Libertella's Rewritings as Sketches
Keywords:
whites, body, bookstore, sign, valueAbstract
Producer of a novel poetics on the margins of Latin American literature, Héctor Libertella forged a project as a typographic copyist of hermetic messages. With increasing intensity from the mid-1980s until his death in 2006, he generated books through rewriting, crafted between typewriting and manual layout. The simultaneously printed and textual composition dissolves boundaries between books and explores the gaps left by signifiers without meaning, breaking the binary bar of the sign. The montage of books creates a typographic topography of verbal and visual intricacy, recycling powers of copying, cutting, grafting. Libertella's bookstore encourages deviations from the seriousness and inexorability of block letters, tearing the physicality of the volume with bodily conditions, inscribed in the forms of reading-writing after five centuries of printed culture. Residue of the typographic civilization, the body sustains the scattered book, unsettling in the movement of theoretical fiction. This article investigates glimpses of this hermetic poetics out of time, unfolded in actions of self-rewriting, crossing the scopic regime with letters aligned in books.
References
Barthes, R. (1979). Roland Barthes por Roland Barthes. Kairós.
Blanche Benveniste, C. (2002). La escritura, irreductible a un ‘código’.
En E. Ferreiro (Comp.), Relaciones de (in)dependencia entre oralidad y escritura (pp. 15-30). Gedisa.
Borzuk, A. (2020). El libro expandido. Variaciones, materialidad y experimentos. Ampersand.
Cavallo, G., y Chartier, R. (Dir.). (2011). Historia de la lectura en el mundo occidental. Taurus.
Cippolini, R. (2016). Libertella: reversiones de éditos y libros inventados. En S. López (Ed.), Libertella / Lamborghini. La escritura/límite (pp. 65-87). Corregidor.
Gallego Cuiñas, A. (2016). A contrario sensu Libertella: una economía arcaica de la ficción. En S. López (Ed.), Libertella / Lamborghini. La escritura/límite (pp. 151-161). Corregidor.
Gonzo, L. (2012). Formas del discurso crítico en Héctor Libertella. Actas del VIII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica Literaria, 7 al 9 de mayo, La Plata. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev2143
Gusmán, L. (2016). Un oficio sin red. En S. López (Ed.), Libertella /Lamborghini. La escritura/límite (pp. 227-234). Corregidor.
Gutiérrez, J. M. (1871). El matadero. Por Don Esteban Echeverría. (Inédito.) Advertencia. Revista del Río de la Plata. Periódico mensual de historia y literatura de América publicado por Andrés Lamas, Vicente Fidel López y Juan María Gutiérrez. Carlos Casavalle editor, pp. 556-562.
Idez, A. (2010). Crónica del instante. En M. Damiani (Comp.). El efecto Libertella (pp. 183-195). Beatriz Viterbo.
Jitrik, N. (2000). Los grados de la escritura. Manantial.
Lehmann-Nitsche, R. (1981). Textos eróticos del Río de la Plata. Colección Obras clásicas del folklore latinoamericano. Librería Clásica.
Libertella, H. (1968). El camino de los hiperbóreos. Paidós.
–––. (1982). Nínive, 1853. Revista de la Universidad de México, XXXVIII(13), 15-18.
–––. (1985). ¡Cavernícolas! Per Abbat.
–––. (1990). El paseo internacional del perverso. Grupo Editor Latinoamericano.
–––. (1990a). Ensayos o pruebas sobre una red hermética. Grupo Editor Latinoamericano.
–––. (1991). Pathografeía. Los juegos desviados de la literatura. Grupo Editor Latinoamericano.
–––. (1993). Las sagradas escrituras. Sudamericana.
–––. (1997). El paseo internacional del perverso. En H. Libertella (Ed.),
relatos argentinos del siglo XX (Una antología alternativa) (pp. 153-178). Perfil.
–––. (2000). El árbol de Saussure. Una utopía. Adriana Hidalgo.
–––. (comp.). (2002). Literal 1973-1977. Santiago Arcos.
–––. (2003). La Librería Argentina. Alción Editora.
–––. (2006). Diario de la rabia. Beatriz Viterbo.
–––. (2006a). La arquitectura del fantasma. Una autobiografía. Santiago Arcos.
–––. (2006b). El lugar que no está ahí. Losada.
–––. (2008). Nueva escritura en Latinoamérica. Pról. M. Kohan. El Andariego.
–––. (2009). Zettel. Letranómada.
Lois, É. (2001). Estudio filológico preliminar. En J. Hernández, Martín Fierro. Edición crítica (Ángel Núñez y Élida Lois Coord.) (pp. XXXIII-CIV). Archivos, ALLCA XX.
López, S. (2022). Huellas y transformaciones. La escritura de Héctor Libertella. Pról. R. Ferro. Corregidor.
Michalsen, B.B. (2022). Signos de civilización. Cómo la puntuación cambió la historia. Godot.
Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory. The University of Chicago Press.
Munday, J. (2010). Hacerse un sitio al pie: Cuando el juego de palabras se vuelve esencial. En M. Damiani (Comp.), El efecto Libertella (pp.75-87). Beatriz Viterbo.
Pérez, A. (2015). Un juego serio en que se va la vida. Fragmentos, citas, reescrituras en Zettel, de Héctor Libertella. Perífrasis, 6, 52-71.
Piccolini, P. (2019). De la idea al libro. Un manual para la gestión de proyectos editoriales. Fondo de Cultura Económica.
Piglia, R. (1980). Notas sobre Facundo. Punto de Vista, 3(8), 15-18.
–––. (2014). Prólogo. En H. Libertella, ¡Cavernícolas! Fondo de Cultura Económica.
Prado, E. (2014). Héctor Libertella, un maestro de lecto-escritura: un recorrido. Puente Aéreo Ediciones.
–––. (2022). Por una literatura diferente. Héctor Libertella: biografía crítica y política editorial. Eduvim.
Rosain, D. (2024). Archivar la tradición: la función de Héctor Libertella como antólogo de textos argentinos. Perífrasis, 15, 101-117.
Saavedra, G. (1993). HÉCTOR LIBERTELLA. La literatura como fenómeno visual. En La curiosidad impertinente. Entrevistas con narradores argentinos (pp. 65-69). Beatriz Viterbo.
Sarmiento, D. F. (1961). Facundo. Pról. y notas A. Palcos. Ediciones Culturales Argentinas.
Serres, M. 2021. Variaciones sobre el cuerpo. Fondo de Cultura Económica.
Stupía, E. (2016). El género Libertella. En S. López (Ed.), Libertella / Lamborghini. La escritura/límite (pp. 181-192). Corregidor.
Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Egales.
