Optimization and Application of 3D Prosthesis Using Physical-Digital Technologies as a Solution for the Restoration of Missing Parts on Sculpture

Authors

  • Almudena Alcantud Gandía Conservadora restauradora freelance
  • Nicolas Didier Niquet Universitat Politecnica de Valencia
  • Medina Azahara Rodríguez Conservadora restauradora freelance
  • Xavier Mas-Barberá Universitat Politecnica de Valencia

Keywords:

3D prosthesis, Magnetic systems, 3D scanning, 3D printing, Digital modelling

Abstract

This research aims to show the optimization and application of 3D prosthetics in phases of replacement in broken sculptures and ornaments. Digital technologies become important in different industrial sectors and, in Conservation and Restoration of Cultural Heritage, are an alternative to conventional techniques using 3D tools for volumetric reconstruction. The intervention is developed on a missing part localized in the head of an alabaster sculpture representing San Antonio Abad. To do this, different phases were carried out: register using a 3D scanner called Go!SCAN50 Creaform, digital modeling using Zbrush and printing a prototype of the 3D prothesis using a Form2 printer. Also, the prothesis is attached to the original by magnetic systems according to the optimised theoretical model. The results reveal the non-invasive, reversible and recognizable character of the intervention. Conclusively, the use of 3D prosthesis using physical-digital technologies as a solution in the restoration of the missing parts sculpture is shown as a viable, reversible and effective method.

Author Biographies

Almudena Alcantud Gandía, Conservadora restauradora freelance

Conservadora Restauradora de Bienes Culturales por la Universitat Politècnica de València, especialidad arqueología y escultura (2011-2015). Intercambio académico con la Accademia di Belle Arti de Nápoles (Italia), especialidad escultura y pintura de caballete sobre tabla (2014/2015). Especializada en herramientas 3D por el Máster en Tecnologías Interactivas y Fabricación Digital de iFab (UPV)(2016/2017). Actualmente colaborando en diversos proyectos de digitalización de patrimonio.

Nicolas Didier Niquet, Universitat Politecnica de Valencia

Conservador Restaurador de Bienes Culturales especializado en diseño y tecnologías 3D. Actualmente, Doctorando por el Instituto de Restauración del Patrimonio (IRP), Universidad Politécnica de Valencia.

 

Medina Azahara Rodríguez, Conservadora restauradora freelance

Licenciada en Bellas Artes por la Universidad Complutense de Madrid. Conservadora Restauradora de Bienes Culturales especializada en la aplicación de sistemas magnéticos a intervenciones estructurales en escultura y ornamentación. Actualmente Doctoranda del Instituto de Restauración del Patrimonio de la Universitat Politècnica de València.

 

Xavier Mas-Barberá, Universitat Politecnica de Valencia

Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Conservación y Restauración de Bienes Culturales de la Facultad de Bellas Artes de la Universitat Politecnica de Valencia (UPV). Investigador miembro del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio (IRP) de la UPV, en el Taller de Escultura y elementos Ornamentales.

Published

2018-11-08

How to Cite

Alcantud Gandía, A., Niquet, N. D., Rodríguez, M. A., & Mas-Barberá, X. (2018). Optimization and Application of 3D Prosthesis Using Physical-Digital Technologies as a Solution for the Restoration of Missing Parts on Sculpture. Anuario TAREA, (5). Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/816