The Flight of Color. Some Uses and Effects of Chromolithography in Buenos Aires: La Cotorra (1879-1880)

Authors

Keywords:

Press, Color, 19th century, Chromolithography

Abstract

At the end of the 1870s, the Brazilian cartoonist Cándido Aragonés de Faría settled in Buenos Aires and launched a new political-satire illustrated weekly: La Cotorra. This new publication marked a milestone in his career as a graphic artist, since La Cotorra –at least according to its director– was the first South American weekly to introduce chromolithography as its main attraction. A coincidence stressed unexpectedly that singular experience offered to the local public. As soon as the first issues were in the streets, a violent revolution raised in Buenos Aires: its cause was the fight for the city's federalization. Because of that, graphic world workers of the magazine –graphic artists, operators, writers– were faced to the new challenge of managing, from their diverse spaces and abilities, both technical and expressive resources of a novel technique at a particularly critical informative moment. This work proposes to explore that tension between the expressive and informative uses of printed color and to analyze its effects and technical and discursive limitations chromolithography impose but also the possibilities opened up by it in that particular context.

References

ARAUJO DOS SANTOS, Maria Irene de. A contribuição de Cândido Aragonez de Faria na comunicação visual e narrativa sequencial no século XIX. São Cristóvão, Universidade Federal de Sergipe, 2017;

https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/6530/2/Maria%20Irene%20%20de%20Araujo%20dos%20Santos.pdf

BARROS, Helena de, Washington Dias Lessa, Edna Cunha Lima y Guillherme Cunha Lima. “Rótulos cromolitográficos brasileiros: efêmeros, memoria grafica, cultura material e identidade nacional”, Revista Basileira de Design da informação, Vol. 13, N°. 3, São Paulo.

CUCCI, Laura y María José Navajas (coords.). “Dossier: prensa y política en la segunda mitad del siglo XIX”, Plataforma del Programa Interuniversitario de Historia Política 1, mayo de 2012. Disponible en línea: http://www.historiapolitica.com/dossiers/prensaypoliticaxix/

DUNCAN, Tim. “La prensa política: Sud América, 1884-1892”, en G. Ferrari y E. Gallo (eds.): La Argentina del Ochenta al Centenario. Buenos Aires, Sudamericana, 1980.

GOLDGEL, Víctor. “Caleidoscopios del saber. El deso de variedad en las letras latinoamericanas del siglo XIX”, Estudios. Revista de investigaciones literarias y culturales, Vol. 18, N°. 36, 2010, pp. 272-295.

GOMBRICH, Ernst. “El arsenal del caricaturista”, Meditaciones sobre un caballo de juguete, Barcelona, Seix Barral, [1963] 1998.

GONZÁLEZ GARAÑO, Alejo. “Prólogo”, en Bacle & Cia. Impresor litógrafo del Estado. Trages y Costumbres de la Provincia de Buenos Aires. 36 litografías coloreadas (edición facsimilar). Buenos Aires, Viau, 1947. Disponible en https://catalogo.bn.gov.ar/F/?func=direct&doc_number=000196296&local_base=GENER

HALPERÍN DONGHI, Tulio. José Hernández y sus mundos. Buenos Aires, Sudamericana, 1985.

HALPERÍN DONGHI, Tulio. Proyecto y construcción de una nación (Argentina, 1810- 1880). Caracas, Biblioteca de Ayacucho, 1980.

MARINO, Marcelo. “Moda, cuerpo y política en la cultura visual durante la época de Rosas”, en M. I. Baldasarre y S. Dolinko (eds.): Travesías de la imagen: historias de las artes visuales en la Argentina. Buenos Aires, CAIA-Eduntref, 2011, pp. 39-63.

MEGGS, Philip B. y Alston W. Purvis. Historia del diseño gráfico. New York, McGraw Hill, 2009.

MOYANO, Julio Eduardo. “Juan Lasserre: inmigrante francés y periodista rioplatense (1826-1850)”, História 38, 9 de septiembre de 2019. Disponible en https://doi.org/10.1590/1980-4369e2019027

OZLACK, Oscar. La formación del estado argentino. Buenos Aires, Editorial de Belgrano, 1982.

PASTORMERLO, Sergio. “Sobre la primera modernización de los diarios en Buenos Aires. Avisos, noticias y literatura durante la Guerra Franco-Prusiana (1870)”, en: V. Delgado y G. Rogers (eds.): Tiempos de papel. Publicaciones periódicas argentinas (siglos XIX-XX). La Plata, Universidad de Nacional de La Plata, 2016, pp. 13-37.

RENONCIAT, Annie. "Les couleurs de l'êdition au XIXe siecle: 'spectaculum horribile visu'?", Romantisme 157, 2012-2013, pp. 33-52, disponible en https://www.cairn.info/revue-romantisme-2012-3-page-33.htm

SÁBATO, Hilda. “Nuevos espacios de formación y actuación intelectual: prensa, asociaciones, esfera pública (1850-1900)”, en C. Altamirano (dir. de la obra) y J. Myers (dir. del vol.): Historia de los intelectuales en América Latina. I. La ciudad letrada, de la conquista al modernismo. Buenos Aires, Katz, 2008.

SÁBATO, Hilda. Buenos Aires en armas. La revolución de 1880. Buenos Aires, Siglo XXI Editores, 2008.

SLAUTTERBACK, Catharina. Chromo-Manía! The Art of Chromolihography in Boston, 1840-1910. Boston, The Boston Athenaeum, 2012-2013.

TWYMAN, Michael. “Hand-colouring or chromolithography: the pros and cons”, Bourgery & Jacobs, 2018. Disponible en http://www.hear.fr/sites/didactique_visuelle/bourgery-jacob/an-article-of- professor-michael-twyman/

TWYMAN, Michael. “Preface”, A history of chromolithography: printed colour for all. The British Library-Oak Knoll Press, 2013.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo y literatura, Madrid, Península.

Published

2020-10-02

How to Cite

Roman, C. (2020). The Flight of Color. Some Uses and Effects of Chromolithography in Buenos Aires: La Cotorra (1879-1880). Anuario TAREA, (7). Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/847