Consumption, Graphic and Advertising in Illustrated Magazines. Buenos Aires, 19th Century
Keywords:
Advertising, Periodical press, Illustrations, Graphic exchanges, Buenos AiresAbstract
At the end of the 19th century and the beginning of the 20th in Buenos Aires, the practice of advertising spread linked to various historical factors along with the expansion of consumption in different social levels. It is proposed here to analyze the visual development of advertisements, and consider the agency of images in the graphic and discursive context of the periodicals themselves. It is argued as one of the central hypotheses that illustrated periodicals played an active role not only as a material support for advertisements but also as drivers of the expansion of advertising activity. Consequently, the analysis of illustrated advertising cannot be separated from the consideration of the material conditions of possibility of magazines. The framework of the periodical publication itself as a historically and technologically situated device interacts with the characteristics of the ads at the informative or persuasive level, in the appeal to emotional, aspirational, rational or emulative behaviors with heterogeneous visualities.
References
APPADURAI, Arjun (ed.). La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México, Grijalbo, 1991.
BARTHES, Roland. El sistema de la moda. Buenos Aires, Paidós, 2003 [1967].
BAUDRILLARD, Jean. El sistema de los objetos. México, Siglo XXI Editores, 1992 [1968].
BAXANDALL, Michael. Patterns of Intention. On the Historical Explanation of Pictures. New Haven-London, Yale University Press, 1985.
BELLINI, Claudio. Historia de la industria en la Argentina. De la independencia hasta la crisis de 2001. Buenos Aires, Sudamericana, 2017.
BOCOCK, Robert. El consumo. Madrid, Talasa, 1993.
BORRINI, Alberto. El siglo de la publicidad. 1898-1998. Historias de la publicidad gráfica argentina. Buenos Aires, Atlántida, 1998.
CHIARAMONTE, José Carlos. Nacionalismo y liberalismo económicos en la Argentina, 1860-1880. Buenos Aires, Solar-Hachette, 1971.
CHURCH, Roy, en “Advertising Consumer Goods in Nineteenth-Century Britain: reinterpretations”, Economic History Review, Vol. LIII, N°. 4, 2000, pp. 621-645.
CLERICI, Emiliano Marcelo, “El lujo de pertenecer. Imágenes en los carteles artísticos porteños (1898-1920)”, en Sandra Szir (coord.): Ilustrar e imprimir. Una historia de la cultura gráfica en Buenos Aires, 1830-1930. Buenos Aires, Ampersand, 2016.
CORTÉS CONDE, Roberto. El progreso argentino. Buenos Aires, Sudamericana, 1979; SÁBATO, Jorge. La clase dominante argentina. Formación y características. Buenos Aires, CISEA/ GEL, 1987.
CRARY, Jonathan. Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX. Murcia, Cendeac, 2008.
DORFMAN, Adolfo. La industria argentina. Buenos Aires, Solar, [1942] 1982.
DOUGLAS, M. y B. Isherwood. El mundo de los bienes. Hacia una antropología del consumo. México, Grijalbo, 1979.
EWEN, Stuart. Todas las imágenes del consumismo. La política del estilo en la cultura contemporánea. México, Grijalbo, 1991.
FOX, Richard y T. J. Jackson Lears (eds.). The Culture of Consumption. New York, Pantheon Books, 1983.
FRIEDBERG, Anne. Window Shopping. Cinema and the Postmodern. Berkeley, University of California Press, 1993.
GALLO, Ezequiel y Roberto Cortés Conde. Historia argentina. La República conservadora. Buenos Aires, Paidós, 2005.
GIESZINGER, Sabine. “Two Hundred Years of Advertising in The Times”, en Friedrich Ungerer (ed.): English Media Texts. Past and Present, Language and Textual Structure. Amsterdam- Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, 2000.
GRUBER GARVEY, Ellen. The Adman in the Parlor. Magazines and the Gendering of Consumer Culture, 1880s to 1910s. New York-Oxford, Oxford University Press, 1996.
KOROL, Juan Carlos. “La industria”, en Nueva historia de la nación argentina. Buenos Aires, Academia Nacional de Historia-Ed. Planeta, 2001.
LEARS, Jackson. Fables of Abundance. New York, Basic Books, 1994.
LIEBERMAN, Stanley. A Matter of Taste: How Names, Fashions and Culture Change with Time. New Haven, Yale University Press, 2000.
LOEB, Lori Ann. Consuming Angels. Advertising and Victorian Women. Oxford-New York, Oxford University Press, 1994.
LOSADA, Leandro. La alta sociedad en la Buenos Aires de la Belle Èpoque. Buenos Aires, Siglo XXI Editores, 2008.
MARINO, Marcelo. “La historiografía de la moda y el recurso a las imágenes”, en AA. VV. Balances, perspectivas y renovaciones disciplinares de la historia del arte. Buenos Aires, CAIA, 2009, pp. 351-361.
OHMANN, Richard. Selling Culture. Magazines, Markets, and Class at the turn of the Century. London-New York, Verso, 1996.
RAPPAPORT, Erika D. Shopping for Pleasure: Women in the Making of London’s West End. New Jersey, Princeton University Press, 2001.
ROCCHI, Fernando. “El péndulo de la riqueza: la economía argentina en el período 1880-1916”, en Mirta Zaida Lobato (dir.): El progreso, la modernización y sus límites (1880- 1916). Buenos Aires, Sudamericana, 2000, pp. 17-69.
ROCCHI, Fernando. “Inventando la soberanía del consumidor: publicidad, privacidad y revolución del mercado en Argentina, 1860-1940”, en Fernando Devoto y Marta Madero (dirs.): Historia de la vida privada en la Argentina. La Argentina plural: 1870-1930, T. 2. Buenos Aires, Taurus, 1999.
ROMÁN, Claudia. Prensa, política y cultura visual. El Mosquito (Buenos Aires, 1863-1893). Buenos Aires, Ampersand, 2017.
SCHVARZER, Jorge. La industria que supimos conseguir. Buenos Aires, Planeta, 1996.
SHUDSON, Michael. Advertising, the Uneasy Persuation: Its Dubious Impacto in American Society. Abingdon, Routledge, 2013 [1993].
STEELE, Valerie. Fashion Theory. Hacia una teoría cultural de la moda. Buenos Aires, Ampersand, 2018.
SZIR, Sandra. “De la cultura impresa a la cultura de lo visible. Las publicaciones periódicas ilustradas en Buenos Aires en el siglo XIX. Colección Biblioteca Nacional”, en Marcelo Garabedian, Sandra Szir y Miranda Lida: Prensa argentina siglo XIX. Imágenes, textos y contextos. Buenos Aires, Ed. Teseo, 2009.
SZIR, Sandra. “El Sud Americano. Notas para una historia material y visual de la prensa periódica ilustrada en el siglo XIX”, en Verónica Delgado, Alejandra Mailhe y ROGERS, Geraldine (coords.): Tramas impresas: publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX). Estudios e Investigaciones 54, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UNLP, 2015, http:// www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/index
Tester, Keith (ed.). The Flâneur. New York, Routledge, 1994.
WOLF, Janet. “The Invisible Flâneuse”, en Feminine Sentences: Essays on Women and Culture. Berkeley, University of California Press, 1990.
Additional Files
- FIG 1 (Español (España))
- FIG 2 (Español (España))
- FIG 3 (Español (España))
- FIG 4 (Español (España))
- FIG 5 (Español (España))
- FIG 6 (Español (España))
- FIG 7 (Español (España))
- FIG 8 (Español (España))
- FIG 9 (Español (España))
- FIG 9' (Español (España))
- FIG 10 (Español (España))
- FIG 11 (Español (España))
- FIG 12 (Español (España))