A Voice of its Own. Mario J. Buschiazzo and its Professional Interventions between 1937 and 1946

Authors

Keywords:

Historiography, Latin American Art, University, Artistic Heritage, Intellectuals

Abstract

This article analyses the Argentine architect Mario Buschiazzo’s professional career prior to the creation of the Institute of Latin American Art and Aesthetic Studies, which he chaired for over twenty years at the University of Buenos Aires. Our reading highlights his participation in public institutions dedicated to the conservation of cultural heritage, and the delimitation of a privileged scenario within the academia context. The main idea we hold is that his professional interventions since mid-1930s were oriented towards the design of a profile that would let him be pointed as a specialized voice in art and architecture studies.

References

BALLENT, Anahí. “Los arquitectos y el peronismo. Relaciones entre técnica y política. Buenos Aires, 1946-1955”, Seminario de Crítica. Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, 1993.

CATTARUZZA, Alejandro. Los usos el pasado. La historia y la política argentinas en discusión, 1910-1945. Buenos Aires, Sudamericana, 2007.

CERTAU, Michel de. La invención de lo cotidiano 1. Artes de hacer. México, Universidad Iberoamericana, 2000.

CRAVINO, Ana. Enseñanza de arquitectura. Una aproximación histórica. 1901-1955. La inercia del modelo Beaux arts. Buenos Aires, Nobuko-Sociedad Central de Arquitectos, 2012.

DÍAZ, Clementina y de Ovando y María E. Barragán Martínez. “Origen y genealogía”, en Hugo Arciniega y Arturo Pascual Soto (coords.): El Instituto de Investigaciones Estéticas de la Universidad Nacional Autónoma de México. Una memoria de 75 años. 1935-2010. México, UNAM-IIE, 2010, pp. 39-53.

GARCÍA, Carla. “Contextos locales y vínculos transnacionales en la institucionalización de los estudios sobre arte colonial. Los proyectos de Manuel Toussaint y de Mario Buschiazzo desde México y Buenos Aires”, en XL Coloquio Internacional de Historia del Arte, IIE-UNAM (en prensa).

GARCÍA, Carla. “Los fósiles de la Academia. Martín Noel, Mario Buschiazzo y los itinerarios institucionales de la historiografía artística argentina”, Caiana 9, 2016, pp. 54-70.

GARCÍA, Carla. La consolidación disciplinar de la historiografía artística en la Argentina: Mario J. Buschiazzo y el Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas de la Universidad de Buenos Aires (1946-1970). Tesis doctoral, 2019, inédita.

GUTIÉRREZ, Ramón et al.: El arquitecto Martín Noel. Su tiempo y su obra. Sevilla, Junta de Andalucía, 1995.

GUTIÉRREZ, Ramón. “La Cátedra de Arte Hispanoamericano creada en Sevilla en 1929”, Atrio 4, 1992, pp. 147-152.

GUTIÉRREZ, Ramón. “La historia del arte hispanoamericano, la formación de redes y los cambios historiográficos de las décadas del 60 y 70 del siglo XX”, en Ramón Gutiérrez, Wifredo Rincón García y Fernanda Vela Cossío (coords.): Una empresa memorable de España hacia América. La edición de Angulo Iñiguez, Marco Dorta y Mario Buschiazzo sobre el arte americano (1945-1956). Madrid, Rueda, 2015, pp. 165-189.

MANSFIELD, Elizabeth. Making Art History. A changing discipline and its institutions. Routledge, New York, 2007.

MARINSALDA, Juan C. La casa histórica de la independencia argentina. Tesis doctoral, Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas, Universidad de Sevilla, 2015.

MESA, José de y Teresa Gisbert. Historia de la pintura cuzqueña. Buenos Aires, Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, 1962.

MONTINI, Pablo. “Coleccionismo e historiografía. Ángel Guido y la colección de arte colonial del Museo Histórico Provincial de Rosario”, Anales del Museo Histórico Provincial de Rosario “Dr. Julio Marc”, 2011, pp. 17-76.

NAIDORF, Judith y Guido Riccono. “La Universidad de Buenos Aires durante los años peronistas: imágenes, mitos, verdades y posverdades”, Revista Eletrônica de Educação, Vol. 11, N°. 3, sept./dic., 2017.

PAGANO, Nora y Miguel Galante. “La Nueva Escuela Histórica: una aproximación institucional del Centenario a la década de 1940”, en Fernando Devoto (comp.): La historiografía argentina en el siglo XX. Buenos Aires, Editores de América Latina, 2006, pp. 65-108.

PARERA, Cecilia. “Arquitectura pública y técnicos estatales: la consolidación de la arquitectura como saber de estado en la Argentina, 1930-1943”, Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo” 42, 2012, pp. 139-154.

PAULA, Alberto de. “Mario J. Buschiazzo y el Instituto de Arte Americano”, Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo” 31-32, 1996-1997, pp. 15-71.

PRADO, Gustavo. “La historiografía argentina del siglo XIX en la mirada de Rómulo Carbia y Ricardo Levene: problemas y circunstancias de la construcción de una tradición. 1907-1948”, en Nora Pagano y Martha Rodríguez (comps.): La historiografía rioplatense en la posguerra. Buenos Aires, La Colmena, 2001, pp. 9-37.

QUATTROCCHI WOISSON, Diana. Los males de la memoria. Historia y política en la Argentina. Buenos Aires, Emecé, 1995.

RIGOTTI, Ana M. (ed.). Ermete de Lorenzi. Ideas, lecturas, obras, inventos. Rosario, Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, 2003.

SCHÁVELZON, Daniel. “Historias de papel y tinta... Las tapas de Anales y los libros del Instituto de Arte Americano”, Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo” 41, 2011.

SCHÁVELZON, Daniel. El laberinto del patrimonio cultural. Cómo gestionarlo en una gran ciudad. Buenos Aires, APOC, 2008.

SCHÁVELZON, Daniel. Mejor olvidar. La conservación del patrimonio cultural argentino. Buenos Aires, De Los Cuatro Vientos, 2008.

SCHWARTZMAN, Ana y Carla García. “Historia del arte y universidad. Momentos clave en la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA” (1915-1986)”, Boletín de Arte, UNLP 15, 2015, pp. 51-57.

SOTOS SERRANO, Carmen. “La vocación americanista de Diego Angulo y Enrique Marco Dorta”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas 97, 2007, pp. 101-128.

Published

2020-10-02

How to Cite

García, C. G. (2020). A Voice of its Own. Mario J. Buschiazzo and its Professional Interventions between 1937 and 1946. Anuario TAREA, (7). Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/852