Images and contents: a case from Cueva de las Manos, 9400-7700 years BP. (Río Pinturas, Santa Cruz)

Authors

Keywords:

Hunters-gatherers, Cueva de las Manos, Rock art, Iconography, Place of memory

Abstract

We refer to Cueva de las Manos, its cave paintings, and three superimposed scenes of different styles. Styles that in previous works were defined as scenes A1, A2 and A4 and were dated by 14C in three chronological ranges between 9400 to 7700 years BP, by excavations under the sector known as Paredón de las Escenas. Here we are interested in highlighting both the stylistic differences in the treatment of hunters, guanacos and in the different hunting actions represented as well as approaching an iconography of the image and the perspectives used. In a broader contextual vision we refer to the reason for the use of different monochrome sets in the superimposition of scenes or other later compositions, something that happened over thousands of years. Regarding this we propose why, in an even broader period –up to 2500 BP– of superimposed visual images, Cueva de las Manos should be considered a place of memory. A site with a geographical-social context in which those superimpositions of images, visible to and through generations –with the oral transmission of their meanings– could be an active reference in the collective memory of those ancient hunter-gatherer populations and for those who came after.

References

AGUERRE, Ana M. Las vidas de Pati en la toldería Tehuelche del Río Pinturas y el después. Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, UBA, 2000.

ASCHERO, Carlos A. “De punta a punta: producción, mantenimiento y diseño en puntas de proyectil precerámicas de la Puna argentina”, en Actas del IX Congreso Nacional de Arqueología Argentina, pp. 219–229. Buenos Aires, UBA, 1988. [1988A]

ASCHERO, Carlos A. “Hunting scenes in Cueva de las Manos, style , content and chronology (Río Pinturas, Santa Cruz-Argentinian Patagonia)”, en A. Troncoso, F. Armstrong, G. Nash (eds.): Archaeologies of Rock Art, South American perspectives. London y New York, Routledge, 2018.

ASCHERO, Carlos A. “Las escenas de caza en Cueva de las Manos. Una perspectiva regional (Santa Cruz, Argentina)”, en Actas y CD del Simposio Internacional de Arte Rupestre IFRAO 2010, Tarascon-sur Ariegè, Francia, 2012.

ASCHERO, Carlos A. “Los motivos laberínticos en América”, Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología Vol. VII, 1973, pp. 259-275. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/25390/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

ASCHERO, Carlos A. “Pinturas rupestres en asentamientos cazadores-recolectores. Dos casos de análisis aplicando difracción de rayos-X”, Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología Vol. 10, 1983, pp. 291-306. Disponible en: https://revistas.inapl.gob.ar/index.php/cuadernos/article/view/386

ASCHERO, Carlos A. El arte rupestre de Cueva de las Manos. Asociación Amigos del Museo Nacional de Bellas Artes (AMBA). En prensa.

ASCHERO, Carlos A. y María V. Isasmendi. “Arte rupestre y demarcación territorial: el caso del grupo estilístico B1 en el área Río Pinturas (Santa Cruz, Argentina)”, Revista del Museo de La Plata Vol. 3, Nº 1, 2018, pp. 112-131. Disponible en: https://publicaciones.fcnym.unlp.edu.ar/rmlp/article/view/2193

ASCHERO, Carlos A. y P. Schneier. “The black series in the hunting scenes of Cueva de las Manos, Río Pinturas, Argentinian Patagonia”, en I. Davidson y A. Nowell (eds.): Making scenes: Global Perspectives on Scenes in Rock Art. New York y Oxford, Berghahn Books, 2020, pp. 310-327.

ASCHERO, Carlos A., Damián Bozzzuto, María T. Civalero, Mariana de Nigris, Natalia L. Fernández, Nicolás Maveroff y Mariana Sacchi. “Se nos viene la noche. El volcán Hudson y su influencia en el NO de Santa Cruz: integrando perspectivas arqueológicas”, en J. Gómez Otero, A. Svoboda y A. Banegas (eds.): Arqueología de la Patagonia: El pasado en las arenas. Buenos Aires, CONICET-IDEAUS, 2019, pp. 239-350.

ASCHERO, Carlos A., María V. Isasmendi, Valeria R. Ucedo y Ana M. Aguerre. “Aportes a la cronología y contexto de las escenas de caza tempranas en cueva de las Manos (ca. 9400-7700 AÑOS AP). Alto Río Pinturas, Santa Cruz”, en: J. Gómez Otero, A. Svoboda y A. Banegas (eds.): Arqueología de la Patagonia: El pasado en las arenas. Buenos Aires, CONICET-IDEAUS, 2019, pp. 41-51.

BOËDA, Eric. Tecno-lógica y tecnología. Una Paleo-historia de los objetos líticos cortantes. Barcelona, Bellaterra-arqueología, 2020.

CASAMIQUELA, Rodolfo M. En pos del Gualicho. Buenos Aires, EUDEBA, Fondo Editorial Rionegrino, 1988.

CHAPMAN, Anne. Hain. Ceremonia de iniciación de los Selk’nam de Tierra del Fuego. Buenos Aires, Zaguier & Urruty Publications, 2008.

FERRARO, Lorena. “Patrimonialización y apatrimonialización del arte rupestre en el sitio del Mundial Ischigualasto-Talampaya”, en A. da P. Pinheiro y S. C. A. Pelegrini (orgs.): Tempo, Memória e Patrimonio Cultural. Teresina, EDL-FPI edit. Universidad Federal de Piaui, 2010.

GRADIN, Carlos J. “Algunos aspectos de las manifestaciones rupestres”, Revista del Museo Provincial Año 1, Tomo I, 1978, pp. 120-137.

GRADIN, Carlos J. “L’Art Rupestre dans la Patagonie Argentine”, L’Antropologie Tomo 98, 1, 1994, pp. 149-172.

GRADIN, Carlos J. “Parapetos de piedra y grabados rupestres de la Meseta del Lago Buenos Aires”, Revista del Museo de Historia Natural Vol. III, pp. 315-337.

GRADIN, Carlos J., Carlos A. Aschero y Ana M. Aguerre. “Arqueología del área del Río Pinturas (Provincia de canSanta Cruz)”, Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología Vol. XIII, 1979, pp. 183-227. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/25221/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

GRADIN, Carlos J., Carlos A. Aschero y Ana M. Aguerre. “Investigaciones arqueológicas en la Cueva de las Manos, Alto Río Pinturas, Santa Cruz”, Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, Vol. X, 1976, pp. 201-251. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/25285/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

INAPL, Secretaría de Cultura de la Nación. En tus manos Cueva de las Manos. Proyecto AECID, dir. científica M. Onetto. Buenos Aires, 2010.

INGOLD, Tim. “1993 Debate: Aesthetics in a cross-cultural category”, en T. Ingold (ed.): Key Debates in Anthropology. London y New York, Routledge, 1998, pp. 249-294.

INGOLD, Tim. “The temporality of landscape”, World Archaeology Vol. 25, Nº 2, 1993, pp. 152-174. https://doi.org/10.1080/00438243.1993.9980235.

INGOLD, Tim.The perception of the environment. London-New York, Routledge, 2000.

IÑIGUEZ, Adrián M. y Carlos J. Gradin. “Análisis mineralógico por difracciones de Rayos X de muestras de pinturas de la Cueva de las Manos, Estancia.Alto Río Pinturas (provincia de Santa Cruz)”, Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología Vol. XI, 1977, pp. 121-128. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/25255/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

JUNG, Carl G.. Arquetipos e inconsciente colectivo. Buenos Aires, Paidós, 2014.

LEROI-GOURHAN, Andrée. Le geste et la parole. II La Mémoire et les Rithmes. Paris, Albin Michel, 1965.

LLAGOSTERA, Agustín M. “Patrones de momificación Chinchorro en las Colecciones Uhle y Nielsen”, Chungara (Arica) Vol. 35, Nº 1, pp. 5-22. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562003000100002

MANDRINI, R. J. Los pueblos originarios de Argentina. Buenos Aires, EUDEBA, 2004.

NARANJO, José A. y Charles R. Stern. “La actividad explosiva Postglacial del Volcán Hudson”, en Actas del VIII Congreso Geológico Chileno, vol. I. Chile, Universidad Católica del Norte, 1997, pp. 362-365. Disponible en: https://biblioteca.sernageomin.cl/opac/DataFiles/8457pp362_365.pdf

NORA, Pierre. Los lugares de la memoria. Trad. del Francés Laura Masello. Montevideo, Ed. Trilce, 2008; Candeau, Joël. Antropología de la memoria. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 2006.

PODESTÁ, María. M., R.S. Paunero y Diana S. Rolandi. El Arte Rupestre de la Argentina Indígena. Patagonia. Buenos Aires, Union Académique Internationale-Corpus Antiquitatum Americanun, Academia Nacional de la Historia, 1995.

RIAL, Graciela E. y Carlos E. Barbosa. “Análisis mineralógico por difracción de rayos-X de muestras de pinturas del Cerro Casa de Piedra, sitio CCP5 (Prov.de Santa Cruz, Argentina)”, Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología Vol. 10, 1983-1985, pp. 307-312. Disponible en: https://revistas.inapl.gob.ar/index.php/cuadernos/article/view/387

RUBINOS PÉREZ, Antonio. “Recopilación y análisis de las fechas Carbono-14 del Norte de Santa Cruz”, en A. M. Aguerre: Arqueología y Paleoambiente en la Patagonia Santacruceña argentina. Buenos Aires, Talleres Nueva Offset, 2003, pp. 1-25.

SCHNEIER, Patricia, Agustina Ponce y Carlos A. Aschero. “Arte rupestre, etnografía y memoria colectiva: el caso de Cueva de las Manos, Patagonia Argentina”, Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, en prensa.

Published

2021-12-16

How to Cite

Aschero, C. (2021). Images and contents: a case from Cueva de las Manos, 9400-7700 years BP. (Río Pinturas, Santa Cruz). Anuario TAREA, 8(8), 48-76. Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/957