Plurilingualism in the Province of Chaco:

Planning Based on the Needs of Speakers.

Authors

  • Florencia Vecchione Universidad de Buenos Aires y Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

language planning, indigenous education, second language teaching

Abstract

In this paper, our aim is to analyze plurilingualism in the province of Chaco from a language planning perspective based on the needs of speakers. Specifically, we examine how these needs become evident in the context of intercultural bilingual education. To achieve this, we provide a brief overview of the legislation regarding plurilingualism in the province and highlight its scope. Additionally, we analyze the demands of indige­nous teachers in relation to intercultural bilingual education and explore the narratives of Qom speakers about language use. Finally, we outline how planning for teaching a second language in this context can meet those demands.

References

Acuña, L. (2003). Módulo n° 1: Oralidad y escritura. Programa DIRLI.

Acuña, L. (2007). Tensiones lingüísticas y miradas sesgadas en el Chaco argentino. Psyche Navegante. Revista Virtual de Psicoanálisis, 76.

Acuña, L. y Lapalma, G. (2011). Sobre la meta del bilingüismo en la Educación Intercultural Bilingüe, en Hecht, A. C. y Loncon Antileo, E. (comps.): Educación Intercultural Bilingüe en América Latina y el Caribe: balances, desafíos y perspectivas (pp. 150-165). Universidad de Santiago de Chile.

Appel, R. y Muysken, P. (1996). Bilingüismo y contacto de lenguas. Ariel.

Bein, R. (2004). La legislación político-lingüística en la Argentina, en G. Kremnitz y J. Born. Lenguas, literaturas y sociedad en la Argentina (pp. 41-50). Praesens.

Calvet, L. J. (1997). Las políticas lingüísticas. Edicial.

Cameron, D., Frazer, E., Harvey, P., Rampton, B. y Richardson, K. (1993). Ethics, Advocacy and Empowerment: Issues of Method in Researching Language. Language and Communication, 13(2), 81-94. Pergamon Press.

Castilla, M., Weiss, L. y Engelman, J. M. (2019). Transformaciones socioeconómicas, migración y organización etnopolítica rural-urbana entre la Región Chaqueña y la Región Metropolitana de Buenos Aires. Cuadernos de Antropología Social, 49. https://doi.org/10.34096/cas.i49.5272

Cordeu, E. J. (1967). Cambio cultural y configuración ocupacional en una comunidad toba. Miraflores, Chaco. Informe preliminar, Comisión Nacional del Río Bermejo, 123.

Cortazzi, M. (2001). Narrative analysis in ethnography, en Atkinson, P., Coffey, A., Delamont, S., Lofland, J., Lofland, L. (eds.) Handbook of Ethnography. SAGE.

Gordillo, G. (2006). En el Gran Chaco: antropologías e historias. Prometeo Libros.

Hamel, R. E. (1988). La política del lenguaje y el conflicto interétnico. Problemas de investigación sociolingüística, en Eni P. Orlando (ed.): Política lingüística na América Latina (41-73). Pontes.

Hecht, A. C. (2017). Maestros/as indígenas en contextos de desplazamiento lingüístico: desafíos y dilemas contemporáneos. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 26, 87-100. https://revistas.inapl.gob.ar/index.php/cuadernos/article/view/1021

Hecht, A. C. (2020). Exploraciones sobre Educación Intercultural Bilingüe en Argentina. Revista del CISEN Tramas/Maepova, 8(1), 103-113.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (2010). Censo nacional de población, hogares y viviendas. INDEC.

Junyent, A. y Chang, L. (2023). Enseñanza en contextos de privación de libertad: herramientas para la comprensión lectora. Cuestiones Pedagógicas. Revista de Ciencias de la Educación, 31(2), 145-162. https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.08

Medina, M. (2020). Un recorrido por las políticas lingüístico-educativas para las poblaciones indígenas del Chaco. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 29(1), 75-93. https://revistas.inapl.gob.ar/index.php/cuadernos/article/view/1108/823

Nekvapil, J. (2003). Language biographies and the analysis of language situations: on the life of the German community in the Czech Republic. International Journal of the Sociology of Language, 162, 63-83.

Sánchez, O. (2009). Historia de los aborígenes qompi (tobas) contadas por sus ancianos. Librería de la paz.

Weinreich, U. (1953) Languages in contact. Linguistic Circle of New York.

Wolf-Farré, P. (2018). El concepto de la Biografía Lingüística y su aplicación como herramienta lingüística. Lengua y Habla, 22, 45-54. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/lenguayhabla/article/view/12795

Published

2023-11-01

How to Cite

Vecchione, F. (2023). Plurilingualism in the Province of Chaco:: Planning Based on the Needs of Speakers. Etnografías Contemporáneas, 9(17). Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/1467

Issue

Section

Dossier: Experiencias formativas interculturales Reflexiones contemporáneas