“And in those waters it was submerged”
Mixed narratives about the flood and the ruins of Villa Epecuén
Keywords:
ruins, flood, images, commemoration, spectacleAbstract
Villa Epecuén was a tourist town flooded around 1985 that remained underwater for about twenty years. After a while, it gradually reappeared in the form of ruins. The flood meant a break in the local socio-economic fabric and in the daily life of the people who lived and inhabited the town. The starting point of this article is a visual montage that presents some questions about how to narrate a traumatic event in a local context where different intentions and emotions linked to the lived experience. As well as the discussions on conservation, patrimonialization and the promotion of tourism which are played out in the space in ruins. Particularly, I discuss how the flood and the whitishgreyish landscape constitute a visual basis to construct stories that emphasize the unimaginable
and inexplicable but also incredible and fantastic of what happened. I analyze how the use of different images operate in the configuration of mixed narrative plots that inscribed the event in genealogies of a mythical nature and made the space in ruins a place to be looked at, captured, remembered, narrated, traveled and visited in ways that oscillate between the commemoration and the spectacle.
References
Andermann, Jens (2008). “Paisaje: Imagen, entorno, ensamble”, Orbis Tertius, 2008, Vol, 13, Nº 14, pp 1-7. ISSN 1851-7811. Recuperado de: http://www.orbistertius.unlp.edu.ar/
Augé, Marc (2003). El tiempo en ruinas. Barcelona, Gedisa.
Balbé Wanda (2013). Cuando las aguas bajan. Entre imágenes y recuerdos: el pueblo y las ruinas de Villa Epecuén. (Tesis de Licenciatura en Ciencias Antropológicas). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires Argentina. Recuperado de: https://www.academia.edu/7163869/Cuando_las_aguas_bajan_Entre_im%C3%A1genes_y_recuerdos_el_pueblo_de_Epecu%C3%A9n_y_sus_ruinas
Balbé Wanda y Díaz Morena (2014). “Veranos de Agua. Reflexiones sobre el cruce entre movimiento, imagen y antropología en la experiencia de filmar y producir un video-danza”, en en VV. AA.: Actas XI Congreso Argentino de Antropología Social, Rosario, Argentina.
Balbé Wanda y Torres Agüero, Soledad (2020). “Entre la documentación y la experimentación: el uso de imágenes en el desarrollo de estrategias transdisciplinares en investigaciones socio-antropológicas”. Ponencia presentada en VI Congreso ALA 2020, Montevideo, Uruguay.
Bachelard, Gastón [1942] (2003). El agua y los sueños: ensayo sobre la imaginación de la materia. México DF, FCE.
Bachelard, Gastón [1957] (2000). La poética del espacio. Buenos Aires, FCE.
Barthes, Roland [1957] (2010). Mitologías. Buenos Aires, Siglo XXI.
Balazote, Alejandro (1997). “Agua que no has de beber”, en VV. AA.: Actas de V Congreso de Antropología Social, La Plata, Argentina.
Corbin Alain (2018). “Reflexiones sobre el agua dulce, el agua salada, y su historia”, Cuadernos LIRICO [En Línea], 18 | 2018. Pp. 1-15. DOI: 10.4000/lirico.4600
Depetris Chauvin, Irene (2019). Geografías afectivas. Desplazamientos, prácticas espaciales y formas de estar juntos en el cine de Argentina, Chile y Brasil (2002-2017). Pittsburgh, Latin America Research Commons. Pp. 25-39. DOI: https://10.25154/book3. Licencia: CC BY-NC 4.0
Didi-Huberman, Georges (2013). “Cuando las imágenes tocan lo real”, en: Didi-Huberman, G., Chéroux, C. y Arnaldo, Javier, en Cuando las imágenes tocan lo real. Madrid, Círculo de Bellas Artes. pp. 9-36
Fernández Badié, Julio Alberto (2001). Bajo las aguas. Inundaciones en la región pampeana. Caso lago Epecuén de Carhué. Buenos Aires, Editorial Dunken.
Foucault Michel [1967] (1984). “De los espacios otros “Des espaces autres”, Conferencia dicada en el Cercle des études architecturals, 14 de marzo de 1967, publicada en Architecture, Mouvement, Continuité, n 5, octubre de 1984. Traducida por Pablo Blitstein y Tadeo Lima.
Gavilán Domínguez, Enrique. (2008). “Ruina y memoria”, Arbor. Ciencia, 731: 551-559.
Gordillo, Gastón (2018). Escombros del progreso. Buenos Aires, Siglo XXI.
Huyssen, Andreas (2006). “La nostalgia de las ruinas”, Punto de Vista. Revista de Cultura, 87, pp 36-42.
Lastra, Mercedes (2017). Cuerpo, danza y memoria. Breve registro de cruces entre Antropología y Danza en el corto-metraje Veranos de Agua. (Trabajo de Graduación). SEU. Universidad Nacional de Artes. Buenos Aires.
Lefebvre, Henry (1999). The production of space. Oxford, Blackwell.
Márquez Francisca, Bustamante Javiera, Pinochet Carla. (2019). “Antropología de las Ruinas. Desestabilización y fragmento”, Revista CUHSO- CULTURAHOMBRE-SOCIEDAD. Diciembre 2019- ISNN 0719-2789, pp.109-124.
Masotta Carlos (2001). “Un Desierto para la Nación. La Patagonia en las Narraciones del Estado de la Concordancia (1932-1943)”. Ponencia presentada en IV Congreso Chileno de Antropología. Colegio de Antropólogos de Chile A. G, Santiago de Chile.
Myerhoff Barbara (1980). Number our days. Nueva York, Ed. Simon & Schuster, Inc.
Partarrieu, Gastón (2010). Sin olvido - Historias de aquella Villa Lago Epecuén. Museo Regional Adolfo Alsina. Revistas Nro. 1 y 2.
Silvestri Graciela (2015). “Las heterotopías felices”, Anales del IAA, 44.1 (Julio 2015), pp. 15-32.
Turner Victor (2002). “La antropología del performance”, en: Geist I. (comp.). Antropología del ritual. 103-144. México DF, Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Turner Victor (2002b). “Dramas sociales y metáforas rituales”, en: Geist I. (comp.). Antropología del ritual. 35-70. México DF, México: Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Urry, John (2018). La mirada del turista. Turismo Y Patrimonio, (3), pp. 51-66. https://doi.org/10.24265/turpatrim.2001.n3.03
Referencias documentales
Airbag (Banda) (2011). “Donde vas” [Videoclip] Buenos Aires. Disponible en:
https://www.youtube.com/watch?v=zGO0O01Gnm0
Bermúdez G. (2017). “Récord en el lago Epecuén: hubo 2 mil personas flotando a la vez y entraron al Guinness”, Clarín, 29 de enero. Recuperado de: https://www.clarin.com/sociedad/record-lago-epecuen-mil-personas-flotando-vezentraronguinness_0_S1rtEe2vg.html
Burgardt B., (Directora). (2013). En los Ojos de la Memoria [Película] Argentina: Burgardt B. y Porta. C. Productoras, INCAA.
Calvo, P. (2015). “Viaje a la desolación: Epecuén, el balneario fantasma”, Clarín, 18 de enero. Recuperado de:
https://www.clarin.com/viva/epecuen-inundacion-revista_viva_0_Bkv0zU5v7l.html
Canal Siete BB. (30 de enero de 2017). Record Guiness Epecuén. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=FZ9gnlEI0vE
Gabriel Ruberttone (Director) (2015). Epecuen brilla otra vez luego de 30 años [Cobertura del programa televisivo La Tribu]. Argentina: Carhue 40 Audiovisual. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=bDnSzJFi3pc
Cassinelli C y Tapia G. (Directoras). (2009). Estatuas de Sal [Película]. Argentina: Sincro Studio y La Lechuza.
Do Rosario, J. (2016) “Villa Epecuén, 20 fotos de un pueblo fantasma”, Infobae, 27 de septiembre. Recuperado de: https://www.infobae.com/fotos/2016/09/27/villa-epecuen20-fotos-de-un-pueblo-fantasma/
Dumas, P. (2016). “La segunda vida de Villa Epecuén”, La Nación, 14 de agosto. Recuperado de:
http://www.lanacion.com.ar/1927246-la-segunda-vida-de-villa-epecuen
Efron, M. (Director). (2010). And Soon the Darkness (Y pronto la oscuridad) [Película] Coproducción Estados Unidos-Argentina.
Españón F. y Grané L. (Directores) y El mató a un policía motorizado (Banda). (2010). “Día de los muertos”. [Videoclip] Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=RerUcxNPKek
Grufi, J. (Director). (2005). Epecuén [Película]. Argentina: Francucci, J. Productora; Universidad de Buenos Aires, Carrera de Diseño de Imagen y Sonido Diseño Audiovisual 2, Cátedra Arbós.
Frenkel N. (Director). (2007). Construcción de una ciudad. [Película] Argentina: INCAA, Intercosmos, Vamosviendo Cine.
García Márquez G. (2007) Cien años de soledad. Madrid, Asociación de Academias Española.
Gorski A. (2017). “Epecuén: la historia de un récord Guiness del que habla el mundo”, Infobae. 1 de febrero. Recuperado de: https://www.infobae.com/sociedad/2017/02/01/la-verdadera-historia-detras-del-record-guinness-del-lago-epecuen/
Grittini, W. (1985). “Una leyenda de amor que el agua se llevó”, La Nueva Provincia, 22 de noviembre, p. 12.
Joffé R. (Director). (2011). There be dragons (“Encontrarás dragones”) [Película]. Estados Unidos-España-Argentina.
La Nueva. (30 de enero de 2017). “Récord Guinness en Carhué”. [Archivo de vídeo]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=4KO2sd1wXQw
MiniDocs. (27 de junio de 2014). The last man of Epecuén. [Archivo de vídeo]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=eRJE5qrxrI8
Municipalidad Adolfo Alsina (14 de enero de 2017). “Spot Intento Record Guinness - Vení a flotar al lago Epecuén”. [Archivo de vídeo]. Disponible en:
https://www.youtube.com/watch?v=w6PKdgJMJUg
Onetti L. y Onetti. N. (Directores). (2018). Los Olvidados. [Película] Argentina:
Black Mandala, Onetti Brothers Productions.
Los Tipitos (Banda). (2007) “Vívelo” [Videoclip] PopArt Discos. Disponible
en: https://www.youtube.com/watch?v=Rxmq5l8e20A
Reilly, J. (2013). “The town that drowned: Eerie pictures of the real life Atlantis that was underwater for 25 years. MailOnline”, 18 de marzo. Recuperado de: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2295111/Epecuen-Eerie-picturesreal-life-Atlantis-underwater-25 years.html
Reuters. (2015). “Conoce a Pablo Novak, el hombre más solitario de Argentina”, Reuters, 9 de julio. Recuperado de: https://expansion.mx/mundo/2015/07/09/conoce-a-pablo-novak-el-hombre-mas-solitario-de-argentina
Todo Provincial. (2019). “Estados Unidos no pudo arrebatarle el récord Guinness de flotación al Lago Epecuén de Carhué”, Todo Provincial, 10 de junio. Recuperado de: https://dev.todoprovincial.com/estados-unidos-no-pudo-
arrebatarle-el-record-guinness-de-flotacion-al-lago-epecuen-de-carhue/
Salleh M. (Director). (2013). Pablo’s Villa [Película]. UrtextFilms.
San Román D. (2020). “Mis disculpas Don Pablo”. DSRMedios, 20 de enero.
Recuperado de: http://dsrmedios.com.ar/diario/archivos/17052
Sowerby D. y MacAskill D. (2014) Epecuén. [Película]. Disponible en: https://
www.youtube.com/watch?v=PiF5HHkHvX0&feature=youtu.be
Vesco L. (2018). “Pablo Novak, el hombre de 88 años que custodia las ruinas de Villa Epecuén”, La Nación, 25 de abril. Recuperado de: https://www.lanacion.com.ar/sociedad/la-historia-de-pablo-novak-el-hombre-de-88-anos-que-vivesolo-en-las-ruinas-de-loque-fue-villa-epecuen-nid2128889
Llinás M. (Director). (2001). Balnearios [película]. Argentina: Willimburgh M. Productora