Habitus y fragmentación de yoes en una estudiante de posgrado

Authors

Keywords:

graduate student, habitus, socialization, autobiographical narrative, higher education

Abstract

The aim of the present paper is to generate a reflection on the social experiences of a doctoral student from a public university in the south-central area of Mexico in order to identify the psychosocial elements that are involved to get the requirements of a high PhD quality. Concepts taken from sociological and psychological theories are adopted to show the way in which the rules of the scientific field promote a fragmentation of the student’s habitus. The information was obtained using the autobiographical narrative technique.

References

Barra, Enrique (1987). “El desarrollo moral: una introducción a la teoría de Kohlberg”, Revista Latinoamericana de Psicología, vol. 19, N° 1, pp. 7-18. https://www.redalyc.org/pdf/805/80519101.pdf

Berger, Peter, y Luckmann, Thomas (1968). La construcción social de la realidad. Argentina, Amorrortu editores.

Bourdieu, Pierre (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México, Siglo XXI.

Bourdieu, Pierre (1997b). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción (Thomas Kauf, Trad.). Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, Pierre (1988). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Madrid, Taurus.

Bordignon, Nelso (2005). “El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenético del adulto”, Revista Lasallista de Investigación, vol. 2, núm. 2, pp. 50-63. https://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf

Cantero, Fernando (1997). “Educación y narrativa: la práctica de la autobiografía en la educación”, Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, Universidad de Salamanca, Vol. 9, Pp. 115-136. https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/3134/3162

Conger, Rand D. y Dogan, Shannon J. (2007): “Clase social y socialización en la familia”, en Grusec, Joan E. y Hastings, Paul D. (edits.): Handbook of socialization. Theory and research. United States of America, Guilford, pp. 433-460.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2020, 29 de septiembre). Programa Nacional de Posgrados de Calidad, documento electrónico: https://www.conacyt.gob.mx/index.php/becas-y-posgrados/programa-nacional-de-posgrados-de-calidad

Chauviré, Christiane y Fontaine, Olivier (2003). Le vocabulaire de Bourdieu. París, Ellipses.

Dubs, Renie (2005). Permanecer o desertar en los estudios de postgrado: Síntesis de modelos teóricos. Investigación y Postgrado, Año, 2005, vol. 20, N° 1. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872005000100003.

Freud, Anna (1954). El yo y los mecanismos de defensa (Y.P. Cárcamo y C.E. Cárcamo, Trads.). Buenos Aires, Paidós. https://teorias2usal.files.wordpress.com/2017/02/anna-freud-el-yo-y-los-mecanismos-de-defensa.pdf

Golde, Chris (2010): “Entering different worlds. Socialization into disciplinary communities”, en Gardner, Susan y Mendoza, Pilar (edits.): On becoming a scholar. Socialization and development in doctoral education. United States of America, Stylus publishing, pp. 70-96.

Gould, Marie y Howson, Alexandra (2011). “Etapas del desarrollo cognitivo de Piaget”, en Varios autores: The Process of Socialization. Sociology Reference Guide. United States of America, Salem Press, pp. 29-38.

Hall, Calvin (1978). “La organización de la personalidad”, Compendio de Psicología Freudiana. Buenos Aires, Paidós, pp. 25-40. http://www.facmed.unam.mx/deptos/familiar/compendio/Primero/I_SM_142-157.pdf

Lahire, Bernard (2004). El hombre plural. Los resortes de la acción. Barcelona, Ediciones Bellaterra.

Lahire, Bernard (2007). “Infancia y adolescencia: de los tiempos de socialización sometidos a constricciones múltiples”, Revista de antropología social, Año 07, No. 16, pp. 21-37. https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0707110021A/9115

Sánchez, Verenice (2016). Programa nacional de posgrados de calidad, documento electrónico: http://www.cienciamx.com/index.php/sociedad/politica-cientifica/12196-pnpc-25-anos-de-impulsar-posgrados-en-mexico, acceso 28 de septiembre.

Simmel, Georg (1983): “El problema de la Sociología”, en: Estudios sobre las formas de socialización. España, Alianza Editorial, pp. 11-56.

Weidman, John (2010): “Doctoral student socialization for research”, en Gardner, Susan K. y Mendoza, Pilar (eds.): On becoming a scholar. Socialization and development in doctoral education. United States of America, Styllus publishing, LLC.

Published

2022-11-16