Of Widows and Archives

Concernings about the Production of Ricardo Carpani and Rodolfo Kusch’s Documentary Collection

Authors

  • Ignacio Soneira CIAP, UNSAM / CONICET

Keywords:

women, archive, Doris Halpin, Elizabeth Lanata

Abstract

The article aims to analyze the roles of Elizabeth Lanata (1936-2019) and Doris Halpin (1927-2020) in the cases of the collection of the Argentine philosopher Rodolfo Kusch and that of the painter, also Argentine, Ricardo Carpani. In this key, we seek to highlight that both women are co-producers of the funds and stand out as protagonists and architects of the insertion of the works of both the artist and the philosopher after their deaths, in contemporary circuits associated with the university institutional sphere, the field culture and politics in general terms. With this, we highlight that beyond the evident presence of these women in the documentary collections nominated with the surname of who their companions were, there are notorious hermeneutical consequences not only legible in the decisions about the material that was preserved (and the one that was not) and the way in which it was organized for institutional transfer or public consultation, but clearly in how its political positions and strategically directed promotional actions marked the reception and validity of the works involved and the ways of preserving the documentary collections, subsequently bequeathed to public universities.

References

Balbuena, Y. y M. Nazar (2009-2010). Archivos en investigación. Reflexiones en torno a las posibilidades de indagación de las relaciones de género en los archivos. Anuario de la Escuela de historia 22, 205-216.

Caldo, P., Vassallo, J. y De Paz Trueba, Y. (2019). Introducción. En Actas de las IV Jornadas de investigación y reflexión sobre historia, mujeres y archivos. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Disponible en: <https://igehcs.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/104/2019/11/Actas.pdf>.

Déotte, J. L. (2007). El museo no es un dispositivo. Disponible en: <http://www.lauragonzalez.com/ImagenCultura/Deotte_2008_ElMuseoNoEsUnDispositivo.pdf>.

Dimotta, N. y Guerra, A. (2019). Los archivos personales de la biblioteca nacional Mariano Moreno. En: P. Caldo, J. Vassallo y Y. De Paz Trueba (Eds.), Actas de las IV Jornadas de investigación y reflexión sobre historia, mujeres y archivos. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Disponible en: <https://igehcs.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/104/2019/11/Actas.pdf>.

Fernández, N. (2018). Conversando con Carpani. Grupo Octubre.

Giunta, A. (2018). Feminismo y arte latinoamericano. Siglo XXI.

Gluzman, G. (2016). Trazos invisibles. Mujeres artistas en Buenos Aires (1890-1923). Editorial Biblos.

Gluzman, G. et. al (2021). Las olas del deseo: sobre feminismos, diversidades y cultura visual. Ministerio de Cultura de la Nación.

González, M. y Maddonni, L. (2019). Algunos hitos en la recepción/relectura de Rodolfo Kusch (1980/2017). Cuadernos del CEL IV (7), 210-246.

Grupo de la Memoria Histórica del Movimiento Campesino de Santiago del Estero – Vía Campesina (2020). Construyendo saberes bajo los aleros de los ranchos. Una experiencia de investigación popular. Polifonías Revista de Educación VIII (16), 52-75. Disponible en: <https://plarci.org/index.php/polifonias/article/view/551/781>.

Pellegrini Malpiedi, M. (2021). ¿Otro rol doméstico? Las mujeres como guardianas de los archivos de otrxs. En P. Caldo, Y. de Paz Trueba y J. Vassallo (Eds.), Historia, mujeres, archivos y patrimonio cultural, t. 1: abordajes, cruces y tensiones para una historia de mujeres con perspectiva de género (pp. 305-319). ISHIR.

Pérez, J. y Soneira, I. (2016). Hacerse el Oso. Los “puchometrajes” de Rodolfo Kusch. En: J. Pérez y J. Tasat (Coords.), Arte, Estética, Literatura y teatro en Rodolfo Kusch (pp. 253-266). Ediciones CCC/Eduntref.

Pollock, G. (2013). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historia del arte. Fiordo.

–––. (2010). Encuentros en el museo feminista virtual. Tiempo, espacio y el archivo. Cátedra.

Soneira, I. (2017). ¡Basta! La persistencia de una imagen. Caiana 10, 32-47.

–––. (2018). La estética de la revolución. Obra y pensamiento de Ricardo Carpani [Tesis de doctorado de historia y teoría de las artes]. Universidad de Buenos Aires.

–––. (2019). América Latina entre la disolución del arte y la mitificación del pueblo. El caso de los talleres de militancia plástica de base de Ricardo Carpani. Nuevo Mundo. Mundos nuevos 18 (19). Disponible en: <https://journals.openedition.org/nuevomundo/75363>.

Taccetta, N. (2017). Archivo de intensidades: entre el museo feminista virtual y la reescritura de la historia. Cuadernos de filosofía 69, 171-189.

Published

2022-11-01

How to Cite

Soneira, I. (2022). Of Widows and Archives: Concernings about the Production of Ricardo Carpani and Rodolfo Kusch’s Documentary Collection. Anuario TAREA, (9), 100-120. Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/1273