Vermis I and the art-book in relation to videogames

Authors

Keywords:

book-art, videogames, games-art, paratexts

Abstract

In 2022, Hollow Press published a book entitled Vermis I - Lost dungeons and forbiden woods, which, according to a text on its cover, serves as an official guide to understand and complete the video game of the same name. That is, through text and images, it describes the fictional world of Vermis I and its rules while giving advice on how to survive to complete the adventure. The highlight of this is that Vermis I is the official guide to a video game that never existed. The book was created by artist Plastiboo by replicating a number of elements that are common in video game guides to lend verisimilitude to the work. However, despite the fact that there is no real-world reference to the subject matter covered in the guide, it manages to evoke the idea that a video game called Vermis I does or did exist. That said, the purpose of this essay is to explain what resources are used in the Plastiboo guide to evoke the idea that it belongs to a video game, even though it does not exist, and how this creative exercise is inscribed within the so-called book-art.

Author Biography

Adrian Avila, Universidad Nacional Autónoma de México. Ciudad de México, México

Estudiante de la maestría en Historia del Arte en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) con un proyecto sobre estética y videojuegos. Licenciado en Lengua y Literaturas Hispánicas por la misma institución. Ganador de las becas del Programa de Apoyo a la Producción e Investigación en Arte, Medios y Discapacidad (Papiam) y el Programa de Apoyo a la Docencia, Investigación y Difusión de las Artes (Padid), ambos del Centro Nacional de las Artes, con las que llevó a cabo una investigación llamada Los videojuegos como forma de conocimiento. Desde 2018 ha participado en coloquios sobre videojuegos y arte, como el Layout, Digra y las Jornadas de Animación y Videojuegos de la Universidad Marista de Valladolid. Creador de contenidos en YouTube bajo el seudónimo de thewebsterror, en donde aborda temas de videojuegos y narrativa.

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Published

2024-11-01

How to Cite

Avila, A. (2024). Vermis I and the art-book in relation to videogames. Anuario TAREA, 11(11), 176-191. Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/1659