“Send me your portrait”
Affective and narrative dimensions of photography in Domingo Faustino Sarmiento's personal album
Keywords:
photo album, carte de visite, portrait, autobiographical narrative, Domingo Faustino SarmientoAbstract
The documentary and affective uses of photography dazzled Domingo Faustino Sarmiento since its invention. The Argentine statesman and writer not only deduced that this technology was the ideal tool to document the progress of the civilizing project to which he subscribed and promoted, but also to narrate himself. In this paper, I will study his personal photo album based on the hypothesis that he used the selection and placement in a particular order of a set of photographic portraits to compose a narrative of his own that dialogues with his voluminous written production. In this sense, it is possible to think that both forms, with their differences and specificities, play an important role in the strengthening of his own story. The portraits placed in the successive pages form a plot of iconographic and affective choices through which it is possible to read and configure a certain identity of the owner and producer of this album. In this visual story, the private and public dimensions are discovered intertwined and crossed by the affective, narrative and documentary value that Sarmiento granted to these technical images.
References
Alfonso, S. (1872, mayo 12). La fotografía. El Plata Ilustrado.
Amante, A., y Brizuela, N. (2012). Iconografía sarmientina. En N. Jitrik (Coord.), Historia crítica de la literatura argentina. Sarmiento (Vol. 4, pp. 683-718). Emecé.
Amante, A. (2016). Prólogo. En Sarmiento: Diez fragmentos comentados (pp. 7-13). EUFyL.
Briege, I., y Schmid, C. (2023). ¿Documento de archivo o bien cultural? La Museología al encuentro de la Archivística. El caso del Museo Histórico Sarmiento. Inédito.
Benjamin, W. ([1931] 2022), Desembalo mi biblioteca. Un discurso sobre coleccionismo. En El coleccionismo (pp. 83-94). Ediciones Godot.
Belin Sarmiento, A. (1935). El relicario de Sarmiento en busca de asilo. Imp. La Mundial.
Díaz-Duhalde, S. (2015). La última guerra. Cultura visual de la guerra contra Paraguay. Sans soleil.
Figuier, L. (1854). La Fotografia. En Esposicion e historia de los descubrimientos modernos. Imprenta de Julio Belin y Cía.
Fontana, P. (2012). El libro más original: Sarmiento lector y autor de biografías. En N. Jitrik (Coord.), Historia crítica de la literatura argentina. Sarmiento (Vol. 4, pp. 421-450). Emecé.
Kunard, A. (2006). Traditions of Collecting and Remembering: Gender, Class and the Nineteenth-Century Sentiment Album and Photographic Album. Early popular visual culture, 4(3), 227-243.
Kunard, A. (2018). Photography as Gesture: How Photographs Make Things Happen / Le pouvoir créateur du geste photographique. National Gallery of Canada Review, (9), 22-35. https://ngcr.utpjournals.press/doi/pdf/10.3138/ngcr.9-002
Lavédrine, B. (2009). Photographs of the past. Process and preservation. The Getty Conservation Institute.
Pavão, L. (2001). Conservación de colecciones fotográficas. Junta de Andalucía. Consejería de Cultura. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico y Editorial Comares.
Peluffo, G. (1997). Producción iconográfica y vida privada (1830-1860). En J. P. Barrán, G. Caetano, y T. Porzecanski (Dirs.), Historias de la vida privada en Uruguay. Entre la honra y el desorden. 1780-1870 (pp. 196-213). Taurus.
Príamo, L. (1999). Fotografía y vida privada (1870-1930). En F. Devoto, y M. Madero (Dirs.), Historia de la vida privada en la Argentina. Tomo 2. La Argentina plural: 1870-1930 (pp. 270-294). Taurus.
Sarmiento, D. F. ([1849] 1886a). Viajes. En L. Montt (Ed.), Obras completas. Tomo V. Viajes por Europa, África i América 1845-1847 (pp. 437-451). Imprenta Gutenberg.
–––. ([1850] 1885). Recuerdos de provincia. En L. Montt (Ed.), Obras completas. Tomo III. Defensa, Recuerdos de provincia, Necrolojías y biografías (pp. 25-216). Imprenta Gutenberg.
–––. ([1853] 1886b). Bibliotecas locales. En L. Montt (Ed.), Obras completas. Tomo IV. Ortografía. Instrucción pública 1841-1854 (pp. 437-451). Imprenta Gutenberg.
–––. ([1865] 1899a). Vida de Lincoln. En A. Belin Sarmiento (Ed.), Obras completas. Tomo XXI. Abraham Lincoln. Dalmacio Vélez Sarsfield (pp. 05-297). Imprenta y Litografía Mariano Moreno.
–––. ([1868] 1900a). Un viaje de Nueva York á Buenos Aires de 23 de julio al 29 de agosto de 1868. En A. Belin Sarmiento (Ed.), Obras completas. Tomo XLIX. Memorias (pp. 286-333). Imprenta y Litografía Mariano Moreno.
–––. ([1873] 1899b). La caridad. En A. Belin Sarmiento (Ed.), Obras completas. Tomo XXI. Discursos populares. Primer volumen (pp. 352-355). Imprenta y Litografía Mariano Moreno.
–––. ([1879] 1900b). Literatura americana. Cartas de señoras. En A. Belin Sarmiento (Ed.), Obras completas. Tomo XLVI, Páginas literarias (pp. 207-212). Imprenta y Litografía Mariano Moreno.
Siegel, E. (2010). Galleries of friendship and fame. A history of nineteenth-century American photograph albums. Yale University Press.
Tagg, J. (2005), Democracia de la imagen: el retrato fotográfico y la producción de mercancías. En El peso de la representación: Ensayos sobre fotografías e historias (pp. 51-79). Gilberto Gil.
Vertanessian, C. (2023). Domingo F. Sarmiento y el furor por la fotografía. En Retratos del plata. Historias del daguerrotipo 1839 - 1859 (pp. 259-285). Fundación CEPPA.
Viñas. D. ([1993] 2012). Literatura Argentina I, Clase inaugural 17 de agosto de 1993. Exlibris. Revista del Departamento de Letras - FFyL, UBA. (1), 95-109. https://www.academia.edu/34178781/Exlibris_1_2012