Art, science and nature. The landscapes on the lintels in the rotunda of the Museum of La Plata
The landscapes on the lintels in the rotunda of the Museum of La Plata
Keywords:
Murals, Landscapes, Museum, SciencesAbstract
The roundabouts of the Museo de La Plata, the entrance hall and the upper floor, are decorated with a set of small format landscape paintings and larger mural paintings, made by different artists of the Argentine School in the late nineteenth and early twentieth centuries. The artists Luis de Servi and José Speroni were the authors of the friezes or paintings of small size and of some of the large murals. In this presentation we will examine data on the authorship of some works and describe some characteristics of the paintings, which address issues linked both to the tradition of the scientific naturalist document and to the development of the genre of the pictorial landscape, in the context of the painters of plenairism and compositional naturalism of the last third of the nineteenth century. The ideas that raise the representations of the landscape as a geographical document or as an indicator of a national imaginary will be reviewed, as well as its correlation at the service of science through the commission of a museum like that of La Plata, oriented to natural history and extended to art collections, thematically relevant in the context of the museum and cultural of the time.
References
ALIATA, Fernando y Graciela Silvestri. El paisaje en el arte y las ciencias humanas. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1994.
BARTHES, Roland. Lo Obvio y lo Obtuso. Imágenes, gestos, voces. Buenos Aires, Paidós, 1986.
BASTIDA DE LA CALLE, María Dolores. “El Panorama: una manifestación artística marginal del siglo XIX”, Revista Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Historia del Arte N° 14, 2001, pp. 205-217. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/ETFVII/article/view/2378/2251
BRUGHETTI, Romualdo. Geografía plástica argentina. Planteo Nacional por un arte universal. Nova Poseidón, Buenos Aires, 1958.
BRUNO, Paula. “Genealogías de los dispositivos inmersivos. Los panoramas de rotonda decimonónicos”, en M. de Angelis (ed.): Imágenes, cuerpos, dispositivos. Buenos Aires, Sans Soleil, 2019, pp. 12-23. Disponible en: https://www.academia.edu/42243355/Im%C3%A1genes_cuerpos_dispositivos
CARDEN, Federico A. Los murales del Museo de La Plata. La Plata, Fundación Museo de La Plata Francisco Pascacio Moreno, 2009.
CHACÓN, Claudia. “José Speroni”, en E. Sánchez Pórfido (coord.): Maestros de la pintura platense, 18 pintores de la ciudad. La Plata, La Comuna ediciones, 2005.
DORTA, Ayelén. Espacios bibliotecarios de lectura: constitución y desarrollo de la Biblioteca Pública de la Provincia de Buenos Aires en La Plata (1884-1891). Tesis de grado, Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Memoria Académica, 2017. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1651/te.1651.pdf
ESTÉVEZ, Fernando. “Fetichismo, fantasmagoría, desechos y lo dado a ver en el museo”, Museo y territorio N° 4, diciembre 2011, pp. 43-48. Disponible en: http://nuevamuseologia.net/wp-content/uploads/2016/01/museoyterritorio04.pdf
FARRO, Máximo. La formación del Museo de La Plata. Buenos Aires, Protohistoria, 2009.
GIUSTI, Roberto. Momentos y aspectos de la cultura argentina. Buenos Aires, Raigal, 1954.
HIPPOLYTE Taine. Filosofía del arte. Traducción A. Cebrián. Madrid, Calpe, 1922.
HUMBOLDT, Alexander von. Kosmos. Entwurf einer physischen Welt-beschrreiben, Stturgart, Tubingen, 1854. Traducción castellana: Comos (4T.) Madrid, 1874.
MADERUELO, Javier. El Paisaje, Génesis de un concepto. Madrid, ABADA, 2005.
MALOSETTI COSTA, Laura. “¿Un paisaje abstracto? Transformaciones en la percepción y representación visual del desierto argentino”, en G. Batticuore, G. Klaus y J. Myers (comps.): Resonancias románticas. Ensayos sobre historia de la cultura argentina (1820-1890). Buenos Aires, EUDEBA, 2005.
MALOSETTI COSTA, Laura. Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2001.
MITCHEL, W. J. Thomas. Landscape and Power. Chicago, The University Chicago Press, 2002.
PODGORNY, Irina y Maria Margaret Lopes. El desierto en una vitrina. Museos e historia natural en la Argentina, 1810-1890. México, LIMUSA, 2008.
PODGORNY, Irina. “De razón a Facultad: Ideas acerca de las funciones del Museo de La Plata en el período 1890-1918”, Revista Runa, 22, 1995, p. 94.
PODGORNY, Irina. “La mirada que pasa: museos, educación pública y visualización de la evidencia científica”, História, Ciências, Saúde – Manguinhos Vol. 12 (suplemento), 2005, pp. 231-264.
PODGORNY, Irina. El sendero del tiempo y de las causas accidentales. Los espacios de la prehistoria en la Argentina 1850-1910. Rosario, Protohistoria, 2009, pp. 192-193.
SILVESTRI, Graciela. “Cuadros de la naturaleza. Descripciones científicas, literarias y visuales del paisaje rioplatense (1853-1890)”, Revista Theomai. Estudios sobre naturaleza, sociedad y desarrollo N° 3, 1er semestre de 2001, pp. 1-20. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=297993
SILVESTRI, Graciela. “Errante en torno de los objetos miro. Relaciones entre artes y ciencias de descripción territorial en el siglo XIX rioplatense”, en G. Batticuore, G. Klaus y J. Myers (comps.): Resonancias románticas. Ensayos sobre historia de la cultura argentina (1820-1890). Buenos Aires, EUDEBA, 2005, pp. 225-243.
SILVESTRI, Graciela. El lugar común, una historia de las figuras de paisaje en el Río de La Plata. Buenos Aires, EDHASA, 2011.
SIMMEL, Georg. Filosofía del paisaje. Casimiro, Madrid, 2013.
URGELL, Guiomar de. Arte en el Museo de La Plata. La Plata, Fundación Museo de La Plata Francisco Pascacio Moreno, 1995.