Digital literacy and intercultural education

Indigenous youth in the context of virtualization of higher education

Authors

  • María Macarena Ossola Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades CONICET- Universidad Nacional de Salta, Argentina
  • Gonzalo Víctor Humberto Soriano Instituto de Investigaciones en Ciencias Sociales y Humanidades. CONICET- Universidad Nacional de Salta, Argentina

Keywords:

indigenous youth, higher education, digital literacy, intercultural education, virtualization

Abstract

This paper analyzes the school trajectories of young indigenous university students in the context of virtualization of higher education. These experiences are part of a bilin­gual training course (wichí/spanish) designed for members of the Wichí indigenous people. Based on reports of experiences and results obtained through a survey, we inqui­re about access to connectivity and its impact on schooling processes in this population sector. In this regard, we consider that, on the one hand, the digital divide constitutes a new impediment to access to rights and the exercise of citizenship among indigenous peoples; On the other hand, the virtualization of education promotes another form of link with the university, deploying new cognitive and creative resources, and enabling other skills and knowledge in indigenous students.

References

CEPAL (2020). Informe Especial COVID-19 Nº 7: Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Gordo López, A.; García Arnau, A.; Rivera, J. y Díaz Catalán, C. (2018). Jóvenes en la encrucijada digital. Itinerarios de socialización y desigualdad en los entornos digitales. Ediciones Morata.

Grillo, O. (2019). Etnografía multisituada, etnografía digital: reflexiones acerca de la extensión del campo y la reflexividad. Etnografías Contemporáneas, 5 (9), 73-93. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/507

Informe Ampliado (2020). Efectos socioeconómicos y culturales de la pandemia COVID-19 y del aislamiento social, preventivo y obligatorio en los Pueblos Indígenas del país. https://www.academia.edu/43358603/INFORME_PUEBLOS_INDIGENAS_Y_COVID_-_SALTA

Meneses Cárdenas, J. (2020). Estar siendo joven universitario indígena: entre las prácticas en múltiples espacios y la apropiación de artefactos digitales. En T. Cruz-Salazar, M. Urteaga Castro Pozo y M. de la Cruz López-Moya (Coords.), Juventudes indígenas en México. Estudios y análisis socioculturales (195-216). Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas, El Colegio de la Frontera Sur.

Narodowski, M. y Campetella, D. (2020). Educación y destrucción creativa en el capitalismo de pospandemia. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer (Comps). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (43-52). http://biblioteca.clacso.edu.ar/Argentina/unipe/20200820015548/Pensar-la-educacion.pdf

Ossola, M. M. (2020). La formación superior indígena en contexto de pandemia (Salta, Argentina). En P. Ames, A. Hecht y E. Rockwell (Coords.), Educar en la diversidad. La educación intercultural frente a la pandemia II (34-40). CLACSO https://www.clacso.org/boletin-2-educar-en-la-diversidad/

Peñamarín Beristain, C. (2007). Sociedad de la información y del conocimiento. En A. Barañao, L. García, M. Cátedra y M. Devillard (Coords.) Diccionario de relaciones interculturales, diversidad y globalización. Editorial Complutense.

Resolución N° 2156/2019. Proyecto presentado por la Dra. Macarena Ossola para el dictado de la Diplomatura en Interpretación y Traducción Intercultural Wichí-Castellano para el acceso a la Justicia, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Salta. 4 de diciembre de 2019. Argentina. http://bo.unsa.edu.ar/cdh/R2019/RES_2019_H_N_2156.pdf

Spampinato, L. (23 de mayo de 2020). El impacto de la virtualización de los estudios en la comunidad universitaria. https://www.pagina12.com.ar/267626-coronavirus-y-educacion-la-brecha-digital-que-la-pandemia-de?gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzj_Vwl6gvhdcDUXl29DLnG35WLmFRfoxrqwRw7Q9nhVfGTOXBxheujRoCBOkQ-AvD_BwE

Published

2023-11-01

How to Cite

Ossola, M. M., & Soriano, G. V. H. (2023). Digital literacy and intercultural education: Indigenous youth in the context of virtualization of higher education. Etnografías Contemporáneas, 9(17). Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/1475

Issue

Section

Dossier: Experiencias formativas interculturales Reflexiones contemporáneas