Paths of the portrait of Francisco de Paula Sanz from the National Historical Museum: keys to its restoration and conservation

Authors

  • Mariana López Museo Histórico Nacional

Keywords:

Restoration, Archive, History, Heritage, Painting

Abstract

The present research advance aims to show the case of study and restoration of the Portrait of Francisco de Paula Sanz. A large format painting from the XVIII/XIX century belonging to the collection of the National Historical Museum of Argentina and made by an anonymous painter. The multidisciplinary approach based on historical research, the institution's archives and the point of view of the conservator/restorer, was selected to investigate the path that this painting took, linking it with its current state of conservation, since the work was compromised by severe alterations attributable to previous interventions, and to propose a new intervention.

Author Biography

Mariana López, Museo Histórico Nacional

Licenciada en Conservación y Restauración del Patrimonio Cultural, del IIPC-TAREA de la Universidad Nacional de San Martín. Egresada de la Licenciatura en Curaduría e Historia del Arte por la Universidad del Museo Social Argentino, con la tesis en proceso de finalización. Desde el año 2014 trabaja en el Área de Conservación del Museo Histórico Nacional donde realiza tareas de conservación de la colección y restauración de pintura.

References

BARRIO, Néstor. “Una breve historia de la restauración de las artes plásticas en la Argentina (1880-2004)”, Anuario N° 3, octubre de 2016. Disponible en: http://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/367

CARMAN, Carolina. Los orígenes del Museo Histórico Nacional. Buenos Aires, Prometeo, 2013.

CARRANZA, Angel Justiniano. “Anales del Museo Público de Buenos Aires”, La Revista de Buenos Aires. Historia Americana, Literatura y Derecho Tomo VII, 26, junio de 1865.

FERNÁNDEZ GARCÍA, Ana María. Arte y emigración. La pintura española en Buenos Aires (1880 -1910), Gijón, Universidad de Oviedo y Universidad de Buenos Aires-FFyL, 1997.

GESUALDO, Vicente, Aldo Biglione, y Rodolfo Santos. Diccionario de artistas plásticos en la Argentina, Tomo 1. Buenos Aires, INCA, 1988.

GHIDOLI, María de Lourdes. Invisibilización y estereotipo. Representaciones y autorrepresentaciones visuales de afroporteños en el siglo XIX. Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras – UBA, 2014.

LÓPEZ, Vicente Fidel. Historia de la República Argentina: Su origen, su revolución y su desarrollo político hasta 1852. Buenos Aires, Librería de la Facultad, 1911.

PACHECO, Marcelo Eduardo. Coleccionismo artístico en Buenos Aires: del Virreinato al Centenario. Buenos Aires, el autor, 2011.

RIBERA, Adolfo Luis. “La Pintura”, en Historia General del Arte en la Argentina, Vol. III. Buenos Aires, Academia Nacional de Bellas Artes, 1982.

RODRÍGUEZ MOYA, Inmaculada. “El retrato de la élite en Iberoamérica: siglos XVI a XVIII”, Tiempos de América Nº 8, 2001.

SÁENZ QUESADA, María. La Argentina. Historia del país y de su gente. Buenos Aires, Sudamericana, 2012.

TORRES, Luís María (ed.). Documentos para la Historia Argentina. Administración Edilicia de la Ciudad de Buenos Aires (1776 - 1803), Vol. IX. Buenos Aires, Compañía sud-americana de billetes de banco, 1918.

Published

2021-12-16

How to Cite

López, M. (2021). Paths of the portrait of Francisco de Paula Sanz from the National Historical Museum: keys to its restoration and conservation. Anuario TAREA, 8(8), 298-312. Retrieved from https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/950